AJS Boy racer -  Protar  1:9

 

Mocht u eerst het restauratieverslag van deze motor willen zien dan kunt u op de volgende link drukken. Na het restauratieverslag kunt u via een link rechtstreeks terug naar deze pagina. Restauratieverslag

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

 

Algemene info

Na de Tweede Wereldoorlog richtte AJS zich vooral op de 500cc-klasse, eerst met de AJS V4-compressorracer en daarna met de tweecilinder E90/E95 Porcupine. Maar men vond ook dat er een 350cc-productieracer moest komen die voor iedereen te koop was. Bij zijn introductie in het voorjaar van 1948 was de AJS 7R Boy Racer meteen een succes. Niet alleen waren de resultaten van de privérijders overtuigend, zowel Norton als Velocette kregen het niet voor elkaar een behoorlijke "toonbankracer" te bouwen, waardoor klanten als vanzelfsprekend bij de AJS terechtkwamen. Tot ver in de jaren zestig was de AJS 7R daardoor een ideale machine voor beginnende- en amateurcoureurs, zowel in het Verenigd Koninkrijk, het Eiland Man als op het continent.

Door zijn succes werd de boy racer  later gebruikt als basis voor de de Matchless G50. Zie pagina Matchless G50.