AJS Boy Racer 350cc, Protar 1:9
/f.jwwb.nl%2Fpublic%2Ft%2Fx%2Fi%2Fmodelmotoren%2Fety36b%2FAJS-350cc-Boy-racer.jpg)
Klik op de foto's voor vergroting.
Na de Tweede Wereldoorlog richtte AJS zich vooral op de 500cc-klasse, eerst met de AJS V4-compressorracer en daarna met de tweecilinder E90/E95 Porcupine. Maar men vond ook dat er een 350cc-productieracer moest komen die voor iedereen te koop was.
Bij zijn introductie in het voorjaar van 1948 was de AJS 7R Boy Racer meteen een succes. Niet alleen waren de resultaten van de privérijders overtuigend, zowel Norton als Velocette kregen het niet voor elkaar een behoorlijke "toonbankracer" te bouwen, waardoor klanten als vanzelfsprekend bij de AJS terechtkwamen. Tot ver in de jaren zestig was de AJS 7R daardoor een ideale machine voor beginnende- en amateurcoureurs, zowel in het Verenigd Koninkrijk, het Eiland Man als op het continent.
Toegevoegd blad bij de bouwbeschrijving
Deze beschrijving is zowel voor de Matchless G50 als de AJS Boy racer en geeft een korte historie van deze motoren.
De Ajs Boy racer behoort tot de vroege modellen van Protar. Aangezien de matchless G50 geïnspireerd was op de boy racer verschillen de modellen alleen op enkele details. Die zijn ook doorgevoerd bij de bouw en expliciet aangegeven in de beschrijving.
De decals zijn aangebracht. Ziet er al goed uit maar wordt nog afgewerkt met diverse lagen blanke lak om de decals te beschermen.
Bij de meeste bouwmodellen bestaat een wiel uit 2 helften. Bij dit model bestaat een wiel uit 9 onderdelen.
De naaf tussen de velgen wordt samengesteld uit diverse ringen die geklemd worden tussen de velg helften. Daarna komt aan de buitenkant van de velg nog een aparte velgrand die de band opsluit.
Het voorwiel is hier al deels gemonteerd. Het achterwiel ligt nog in losse delen.
Dat betekende wel een hoop schuurwerk. Al het chroom op de lijmpunten moet verwijderd worden om een goede verbinding te krijgen. Het resultaat is wel een mooi opgebouwde stevige velg.