Protar_Yamaha_TZ500_Boet van Dulmen

Yamaha TZ500

Coureur: Boet van Dulmen , Ned.

geboren 19 april 1948.

Overleden 16 september 2021.

 

Mocht u eerst het bouwverslag van deze motor willen zien kunt u op onderstaande link klikken.

Na het bouwverslag kunt u weer rechtstreeks terug naar deze pagina.

Bouwverslag Yamaha Boet van Dulmen

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

Algemene info

Naast Wil Hartog en Jack Middelburg hoort Boet van Dulmen bij de 3 beste Nederlandse coureurs uit de zeventiger en tachtiger jaren in de klasse 500cc en 750cc. Zij kregen de bijnaam "De Grote Drie".

 Als privé rijder heeft Boet zonder fabriekssteun zich altijd weten te meten met de fabriekscoureurs en reed bijna steevast binnen de top tien in internationale wedstrijden. Hoogtepunten in zijn 500cc carrière zijn de overwinning in de GP van Finland in 1979 en zijn 2e plaats op onze eigen TT Assen in 1981.

Boet was in 1980 overgestapt naar Yamaha waar hij samen met Jack Middelburg het Team Sarome vormden. Zij hadden de beschikking over 2 nieuwe Yamaha’s TZ500 die aangekocht waren bij  Inter Motor Nederland, de toenmalig importeur van Yamaha.
Het frame van de TZ500 voldeed niet waardoor de machine slecht te sturen was. De Yamaha’s werden door de alom bekende Nederlandse framebouwer Nico Bakker voorzien van een nieuw frame waardoor de stuureigenschappen enorm verbeterden.

In 1980 won Jack met deze machine de TT Assen en Boet behaalde een mooie 4e plaats.

Als privé rijder moeten de omstandigheden op de baan je soms een handje helpen. In 1981 werd De start van de 500cc-race tien minuten uitgesteld omdat het was gaan regenen en de wedstrijdleiding de coureurs de tijd gaf om regenbanden te monteren. Daarnaast was de start al vertraagd in verband met het afscheid van Wil Hartog die zijn actieve race carrière beëindigd had.

Boet monteerde regenbanden wat op zich geen slechte keus was. Hij reed in de eerste ronden door het veld naar de 1e plaats en wist een verdienstelijke voorsprong op te bouwen.

Tijdens de race was het gestopt met regenen en de baan droogde op. Iedere liefhebber weet dat regenbanden daar niet tegen kunnen en Boet zijn banden waren geen uitzondering op die regel.

Marco Luchinelli had aanvankelijk veel terrein verloren op van Dulmen. Het opdrogen van de baan was in het voordeel van Luchinelli die intermediates gemonteerd had. Hiermee had hij een betere grip en kon het vermogen van zijn fabrieks Suzuki volledig benutten. Hij wist Van Dulmen in te halen en bouwde een flinke voorsprong op. Van Dulmen wist de 2e plaats vast te houden voor Kork Ballington, die derde werd en de eerste podiumplaats voor de Kawasaki KR500 scoorde.

Het sierde Boet dat hij na de race complimenten gaf aan Luchinelli die -zoals Boet dat verwoorde- in een bloedvorm verkeerde. Luchinelli zal in dat jaar ook wereldkampioen worden.