Home » Protar Yamaha TZ500 Boet van Dulmen

Yamaha TZ500 Boet van Dulmen - Protar  1:9

In 1980 kregen  "Den Boet" en  "Jumping Jack" van Yamaha I.M.N. de beschikking over een nieuwe Yamaha TZ500. Al snel was duidelijk dat de motor zwabberde en met toestemming van I.M.N. is Nico Bakker benaderd en werden de motoren uitgerust met "Bakker frames". Daarna stuurden zij perfect. Boet behaalde op Assen dat jaar de 4e plaats en in 1981 de 2e plaats.

Aanvankelijk bracht Protar  dit model op de markt in de vorm van het model Roberts met een extra decalvel voor de versie van Dulmen/Middelburg. Tevens werd een aangepaste Nederlandse bouwbeschrijving toegevoegd. Later heeft het model ook een eigen doos gekregen.

 

Het betreft hier een restauratie model. De motor is in de basis ok. Verder ziet hij er verschrikkelijk uit en zal volledig gerestaureerd moeten worden.

 

Kortom, demonteren, cleanen, opnieuw spuiten, nieuwe decals maken, ontbrekende onderdelen aanvullen.

 

De aangepaste doos van Roberts met de Sticker "Nederlandse uitvoering" zat bij het model inclusief nog wat reserve onderdelen.

 

Tevens dit rek met spaakwielen. Boet reed met een gietwiel achter en een spaakwiel voorin. De vorige eigenaar had kennelijk de bedoeling dit nog een keer aan te passen maar is er nooit aan toe gekomen. Ik ben er blij mee en ga het voorwiel aanpassen.

 

De ruit zat muurvast op de kuip gemonteerd. Wat voor lijm er gebruikt is weet ik niet maar lossnijden lukte niet. De kans op breuk werd te groot.

Hij blijft dus zitten wat wel lastiger is met spuiten. Nu eerst wat beelden van het bodywerk.

 

Dit model is uitgerust met metalen onderdelen waaronder de voorvork, de achterbrug en de remschijven. Dit voorwiel wordt vervangen voor een spaakwiel.

 

Het blok blijft zitten in het frame. bij demontage zouden er diverse onderdelen af moet die nu stevig verlijmd zitten. Het frame is ook van metaal en is nooit behandeld. Dit moet dus nog gebeuren.

 

De uitlaten gaan er wel nog af. Daarna een stevige reinigingsbeurt en alles bijwerken en op kleur brengen.

 

De uitlaten zijn schoongemaakt. Nu het aangetaste chroom van de dempers nog verwijderen en alles schuren en polijsten. Daarna opnieuw  in kleur spuiten. De dempers worden nog voorzien van einddempertjes gelijk aan Boet zijn motor.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het opknappen van het bodywerk. Eerst gereinigd en de decals verwijderd. Dan plamuren en polijsten waarna alles opnieuw gespoten kan worden. Gelijk ook nieuwe decals maken. Er is nog zat te doen om het model er weer netjes bij te zetten maar dat is ook de uitdaging en is weer goed voor vele hobby uren.

 

Het polijsten en schuren is achter de rug. Het bodywerk staat nu in de basis kleur wit.

 

Nieuwe decals gemaakt. Het bodywerk krijgt nu zijn nieuwe uitstraling.

 

Na het aanbrengen van de decals worden nog een aantal lagen blanke lak aangebracht. Dan zijn de decals verzonken in de lak en beschermd.

 

De binnenzijde van de kuip en het zitje zijn zwart gemaakt.

 

De decals zijn geplaatst. Dus nu aflakken en dan verder met de motor. Het lakwerk van de body kan nu rustig uitharden voor het op de motor geplaatst wordt.

 

Het frame en het blok hebben een grondige schoonmaakbeurt ondergaan. Daarna als eerste het stalen frame in de primer gezet en afgelakt.

 

Vervolgens het motorblok opnieuw gelakt en accenten aangebracht.

 

De achterbrug en de vering zijn ook in staal uitgevoerd. Ook hier dus eerst in de primer en daarna aflakken op kleur.

 

Hetzelfde procedé op de overige onderdelen toegepast.

 

Vervolgens alle onderdelen samengevoegd.

 

De uitlaten en zitje in combinatie gemonteerd voor de goede pasvorm.

 

Nu is de voorzijde aan de beurt. Voorwiel en remschijven opnieuw in kleur gebracht en gereed voor montage in de voorvork.

 

De voorvork is compleet afgemonteerd en kan nu met het frame verbonden worden.

 

De montage is compleet inclusief bedrading uitgevoerd.

 

De standaard welke bij dit model zat is te hoog en niet geschikt voor dit model.

 

Een nieuwe standaard gemaakt. De motor verder afgemonteerd. Als laatste gaat de kuip er nog op. Via onderstaande link kunt u naar de complete dia presentatie van dit model.