Home » Honda 250cc-6cyl-Mike Hailwood

Honda 250cc - 6cyl - Mike Hailwood - Tamiya  1:12

Deze mooie kit werd mij aangeboden om af te bouwen. De bouw was al gestart maar er waren problemen ontstaan bij de samenstelling van de velgen. Daarna was de kit in de kast beland waar hij 20 jaar heeft gelegen. Uiteraard ben ik blij dat mij de kans wordt geboden de bouw af te maken want vaak belanden zulke gestrande modellen in de vuilnisbak en dat vind ik echt doodzonde.

 

Klik op de foto's om te vergroten

 

In de doos zit een fraaie kleurenfolder met foto's die je vast lekker maken hoe het model er uit gaat zien.

 

Uiteraard ook een volledige bouwbeschrijving inclusief de kleurnummers. Het decal vel was al aangebroken om de tank uit te rusten.

 

Er waren al een hoop onderdelen van de rekken gehaald en in de bouw betrokken.

 

De bouw was al aardig gevorderd en je ziet dat hier een ervaren bouwer aan het werk is geweest.

Nergens lijmresten en alles goed pas gemaakt.

 

De tank-zit combinatie was al op kleur gebracht en voorzien van decals. De kuip moet nog worden gespoten en van decals voorzien worden. Daarna kan alles afgewerkt worden met blanke lak.

 

En hier de boosdoeners. De naven met gebroken en verbogen spaken. Deze komen niet meer goed. Gelukkig is er nog een heel arsenaal aan velgranden en naven bijgevoegd. Nu eerst even puzzelen in de beschrijving en de beschikbare onderdelen om de juiste nummers te combineren.

 

De puzzel is gelegd. Er zijn genoeg onderdelen om twee velgen samen te stellen. In het bovenstaande rek zitten de onderdelen voor één complete velg.

 

Normaal knip ik de onderdelen van de sprue met een zijkniptang (rechts). Deze is te grof voor de fijne spaken. Bij een proef op de oude spaken braken deze af door de kracht van deze tang. De nagelschaar (links) bracht uitkomst en hier ging het ook nog maar net goed mee.

 

De naaf met spaken moet uit de ring geknipt worden. Om de drie spaken zit een versteviging strip. Eerst voorzichtig alle spaken losgeknipt. Als laatste de verstevigingsstrips doorgeknipt. De twee naven met spaken moeten nu op elkaar worden gemonteerd.

 

Deze handeling wordt nog een keer herhaald. Nu hebben we twee naafhelften met 18 spaken. Nu worden de vier velgringen samengevoegd tot twee halve velgen. Ik hoop dat u het nog volgt.

 

Hier wordt het hopelijk iets duidelijker. Dit is een halve velg dus dit proces wordt nog een keer herhaald.

 

In beide velghelften wordt nu een samengestelde naaf met 18 spaken gemonteerd. Vervolgens worden deze twee helften weer samengesteld tot één complete velg met 36 spaken.

 

Hier ziet u het eindresultaat en u snapt het al. Dit hele proces dient nogmaals herhaald te worden voor de 2e velg.

 

Het was een lastige en tijdrovende klus. Ik heb een paar keer de boel opzij gelegd om de rust te bewaren en weer met nieuwe energie verder te gaan. Uiteindelijk geeft het voldoening als de velgen netjes samengesteld zijn.

 

Het motorblok uitgebouwd. Zo kan ik de bougies en de bekabeling makkelijker inbouwen en ik zie ook graag foto's van het kale blok.

 

Uitlaten er onderuit. Die worden mat zwart gespoten.

 

Bougies en kabels aangebracht.

 

De cilinder is opgebouwd middels gestapelde koelribben.

Ketting en tandwiel op kleur gebracht.

 

Vervolgens het blok weer ingebouwd en het subframe voor de kuip aangebracht.

 

Eerst verder met de kuip. Dan kan die drogen en harden als ik verder ga met de motor zelf.

 

De onderdelen van de kuip compleet in aluminium gespoten.

 

In de voorzijde van de kuip heb ik de 2 oliekoelers al ingebouwd.

 

 

Bij dit model wordt een PE setje meegeleverd. een aantal onderdelen zijn voor de kuip bestemd zoals in het schema weergegeven.

 

Er is ook een velletje metaal stickers bijgeleverd. Die worden aangebracht aan de bovenzijde van de kuip als ruit bevestigingen. Die stickers zijn 1 mm groot. Heel secuur zijn met aanbrengen want ze springen tijdens de bevestiging snel weg en dan zoek je je rot. U snapt wel hoe ik aan die wijsheid kom.

 

Met de meegeleverde decals kan je diverse startnummers creëren. Hailwood won in 1966 met overmacht de wereldtitel met deze RC166. Hij won 10 van de 12 GP's. Nummer 1 vond ik een logische keuze.

Nu alleen nog een laklaag aanbrengen. Daarna verder met de motor.

 

Te beginnen met de achterzijde van de motor. Eerst de onderdelen op kleur brengen.

 

De achterbrug op kleur gebracht met aan de achterzijde de wielspanners uit het PE setje.

 

De uitlaten zijn geschuurd en mat zwart gespoten. Alle storende naden zijn nu verwijderd.

 

Bij de schokbrekers wordt een verchroomd stalen zuigerstang meegeleverd die ingelijmd wordt in de bovenste kap.

 

De schokbreker krijgt zo een mooie uitstraling. Leuk detail. gelijk de standaard meegenomen.

 

Alle bekabeling aangebracht. Hiermee is de achterkant gereed.

 

Wat een mooi 6 cylinder blokje is dit toch. Nu verder met de voorzijde.

 

De onderdelen voor stuur en balhoofd montage

 

zijn op kleur gebracht.

 

De montage is redelijk simpel.

 

De buizen hebben markers waardoor zij automatisch goed zitten. Het geheel wordt met een lange bout door het balhoofd bij elkaar gehouden.

 

Teller groep en stuurdemper op kleur en gereed voor montage.

 

Met de montage van de teller ook gelijk de bekabeling aangebracht.

 

Stuurdemper gemonteerd.

 

In het PE setje is ook een typeplaatje aanwezig voor montage op het frame.

 

Tijd voor het front van de motor. De onderdelen eerst op kleur brengen.

Li-onder - In de PE-set zitten ventilatieroosters voor de remmen.

Lastige dingen om te monteren.

 

Alles is op kleur en gereed voor montage.

 

De rem ankerplaten met de remsleutels van kleine accenten voorzien.

 

Alle onderdelen samengesteld met het voorwiel.

 

Voorvork gemonteerd en alle kabels aangesloten.

 

De uitlaten ook gelijk gemonteerd.

 

De bouw bereikt zijn eindfase, alleen het bodywerk nog.

 

De tank wordt voorzien van een mooie montageclip. De aluminium clip komt uit de PE set. Het rubber is goed op maat gesneden en de passing is goed. Mooi detail !

 

Het zadeldek wordt opgesierd met chromen stickers die de suggestie van klinknagels geven. (ook deze zitten bij de PE set.

 

De stroomlijn komt er nog op. Maar zo vind ik hem op zijn mooist. Mooi zicht op het blok.

 

De kuip montage geschied middels magneten. In de kuip zijn metalen plaatjes aangebracht (pijltjes) die qua positie overeenkomen met de magneten in de passtukken. En het zijn sterke magneetjes. De olieleidingen zijn van rubber en klemmen in de kuip. De kuip zit goed vast met de magneetjes en door de flexibele olieleidingen is hij ook makkelijk te demonteren.

 

De olieleidingen worden in het blok geklemd.

 

De kuip en de kuipdelen sluiten goed aan op het frame en het blok.

 

Tamiya heeft voor dit jubileum model ook nog extra PE sets uitgebracht. Dit zijn geen goedkope setjes maar zo blijft er altijd wat te kiezen.

 

Hij is af en krijgt een mooi plekje in de vitrine kast. Via de onderstaande link kunt u naar de volledige dia serie van het eindresultaat.