Home » Honda 250cc-6cyl-Mike Hailwood

Honda 250cc - 6cyl - Mike Hailwood - Tamiya  1:12

Deze mooie kit werd mij aangeboden om af te bouwen. De bouw was al gestart maar er waren problemen ontstaan bij de samenstelling van de velgen. Daarna was de kit in de kast beland waar hij 20 jaar heeft gelegen. Uiteraard ben ik blij dat mij de kans wordt geboden de bouw af te maken want vaak belanden zulke gestrande modellen in de vuilnisbak en dat vind ik echt doodzonde.

 

Klik op de foto's om te vergroten

 

In 1966 introduceerde Honda de RC 166. Het was geen upgrade van de RC 165 maar een volledig vernieuwde motor. De RC 166 werd destijds gezien als technisch hoogtepunt in de motorsport. Met Mike Hailwood aan het stuur werden wereldtitels in 1966 en ’67 behaald.

 

In de doos zit een fraaie kleurenfolder met foto's die je vast lekker maken hoe het model er uit gaat zien.

 

Uiteraard ook een volledige bouwbeschrijving inclusief de kleurnummers. Het decal vel was al aangebroken om de tank uit te rusten.

 

Er waren al een hoop onderdelen van de rekken gehaald en in de bouw betrokken.

 

De bouw was al aardig gevorderd en je ziet dat hier een ervaren bouwer aan het werk is geweest.

Nergens lijmresten en alles goed pas gemaakt.

 

De tank zit combinatie was al op kleur gebracht en voorzien van decals. De kuip moet nog worden gespoten en van decals voorzien worden. Daarna kan alles afgewerkt worden met blanke lak.

 

En hier de boosdoeners. De naven met gebroken en verbogen spaken. Deze komen niet meer goed. Gelukkig is er nog een heel arsenaal aan velg randen en naven bijgevoegd. Nu eerst even puzzelen in de beschrijving en de beschikbare onderdelen om de juiste nummers te combineren.

 

De puzzel is gelegd. Er zijn genoeg onderdelen om twee velgen samen te stellen. In het bovenstaande rek zitten de onderdelen voor één complete velg.

 

Normaal knip ik de onderdelen van de sprue met een zijkniptang (rechts). Deze is te grof voor de fijne spaken. Bij een proef op de oude spaken braken deze af door de kracht van deze tang. De nagelschaar (links) bracht uitkomst en hier ging het ook nog maar net goed mee.

 

De naaf met spaken moet uit de ring geknipt worden. Om de drie spaken zit een versteviging strip. Eerst voorzichtig alle spaken losgeknipt. Als laatste de versteviging strips doorgeknipt. De twee naven met spaken moeten nu op elkaar worden gemonteerd.

 

Deze handeling wordt nog een keer herhaald. Nu hebben we twee naaf helften met 18 spaken. Nu worden de vier velg ringen samengevoegd tot twee halve velgen. Ik hoop dat u het nog volgt.

 

Hier wordt het hopelijk iets duidelijker. Dit is een halve velg dus dit proces wordt nog een keer herhaald.

 

In beide velg helften wordt nu een samengestelde naaf met 18 spaken gemonteerd. Vervolgens worden deze twee helften weer samengesteld tot één complete velg met 36 spaken.

 

Hier ziet u het eindresultaat en u snapt het al. Dit hele proces dient nogmaals herhaald te worden voor de 2e velg.

 

Het was een lastige en tijdrovende klus. Ik heb een paar keer de boel opzij gelegd om de rust te bewaren en weer met nieuwe energie verder te gaan. Uiteindelijk geeft het voldoening als de velgen netjes samengesteld zijn.

 

Volgende keer verder