Ducati 900 NCR, Mike Hailwood, Tamiya 1:12

Klik op de foto's voor vergroting.

Diverse grote merken maken gebruik van tuners die hun merk naar hogere prestaties brengt zoals Yoshimura voor suzuki en Moriwaki voor Kawasaki. Zo ging de Ducati fabriek in Italië in zee met NCR.

Belangrijk wapenfeit van de 900 NCR is de overwinning van Mike Hailwood  in de Formule one klasse op het eiland man in 1978.

Dit bouwmodel is begin jaren 80 van de vorige eeuw op de markt gebracht. Het bestaat uit 110 onderdelen en de decals zijn prachtig uitgevoerd.

 

Toegevoegd blad bij de bouwbeschrijving.

Links = verslag over en ontwikkeling van de Honda NCR.

Rechts = kleurnummers en plaats decals.

 

De kleur en de scherpte van de decals zijn van hoge kwaliteit.

 

Dit model stamt uit begin 80er jaren van de vorige eeuw en is qua bouw niet te moeilijk.

 

De onderdelen zijn mooi afgewerkt.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk.

 

De tank-zit combinatie bestaat uit twee onderdelen. Bij de passing bleek dat je op verschillende plaatsen een lichte kier tussen de helften kreeg.

Er moest dus licht geplamuurd en geschuurd worden om de boel strak te krijgen. Daarna gelijk in kleur gespoten.

 

Deze onderdelen pasten goed. Alleen de naadjes goed schuren.

 

Het frame moet ook rood worden dus die gelijk meegenomen met het spuiten van het bodywerk.

Volgende stap wordt het plaatsen van de decals op het bodywerk.

 

Zoals eerder gezegd zien de decals er prachtig uit. Om te verwerken waren ze erg lastig. Ze zijn flinterdun en er zit een strakke lijmlaag onder. Ze schoven lastig van het papier af en als je te snel wil  scheuren ze meteen. Dit koste een hoop tijd om alles netjes er op te krijgen. Voordeel is wel dat ze zich goed vormen in allerlei bochten etc. Bijna geen decosol nodig gehad.

 

Tijd voor het motorblok, alle onderdelen zijn klaar om in kleur gespoten te worden.

 

Het carter en de cylinders vast gemonteerd. Dit is makkelijker en mooier met spuiten.

 

Van alle motorblokken uit het verleden behoort Ducati naar mijn mening tot de mooiste. Karakteristiek met de cylinders in 90 graden opstelling.

 

En dan hebben wij het nog niet eens over dat prachtige geluid van dit blok gehad. Zo laat modelbouw bij mij gelijk oude tijden herleven.

 

Het Frame is voorbereid om de motor te plaatsen.

 

De onderste verbindingsstang van het frame mag nog niet verlijmd zijn (zie eerdere foto's frame) anders krijg je het blok niet op zijn plek.

 

Met de volgende serie onderdelen kan de achterkant afgebouwd worden. Eerst in kleur spuiten.

 

Alle onderdelen zijn op kleur gebracht.

 

De hoofdgroepen samengesteld en gereed voor montage.

 

De achterkant is gemonteerd.

 

De uitlaat monteer ik aan het einde van de bouw om beschadiging tegen te gaan.

 

Alle onderdelen voor de voorzijde liggen klaar om op kleur gebracht te worden.

 

De voorzijde kan gemonteerd worden.

 

Eerst in hoofdgroepen gemonteerd.

 

De bouw loopt naar zijn einde.

 

Het is tijd voor de finishing touch. Bij voormontage van de stuurkuip kwam ik er achter dat hij iets krom is waardoor de ruit er niet goed op past. Dat krijg je wel weer recht met warm en koud maken. Dat doe ik in water. Nu zitten alle decals er op en is hij afgewerkt. had het liever eerder ontdekt. Maar we gaan het toch proberen. Daarna kan ik hem afbouwen.

 

De Ducati is afgebouwd.

 

De problemen met de stuurkuip zijn opgelost en het ruitje past nu weer perfect.

 

Via onderstaande link gaat u naar de foto reportage van dit model.