Derbi  twin  125cc - Angel Niëto - Protar 1:9

Klik op de foto's voor vergroting.

 

Derbi is in 1922 opgericht door Simón Rabasa i Singla. Hij begon de productie in een kleine fietswerkplaats maar al snel groeide het merk uit tot een successtory. In de jaren '60 stapt Derbi in het WK wegrace met een 50- en 125cc machine. Inmiddels weten wij dat dit uitgroeide tot een succesverhaal. Angel Niëto was de absolute nr 1 bij Derbi en won voor het merk in totaal 5 wereldtitels verdeeld over beide klasse.

De wereldtitels in de 125cc klasse werden behaald in 1971 en 1972.

 

Even een korte impressie van het te restaureren model. De Derbi is een vroeg model van Protar en je komt ze niet vaak meer tegen op verkoopsites. Een extra reden dus om deze te redden.

 

Zoals op de foto's te zien is dit model wel aan een revisie toe. Er ontbreekt wel het een en ander zoals de rem hevel en de as van het voorwiel. Wiel is bevestig met koperdraad.

 

Een eigen maak standaard aangebracht met lijm.

De voorvork is ook helemaal aan elkaar gekit. Geen schroefjes aanwezig. Koppelingshandel gebroken maar gelukkig nog aanwezig.

 

Ook voor de kuip zijn geen schroefjes gebruikt maar met overvloedige klodders lijm aan de uitlaat en het blok bevestigd. De ankerplaat voor de koeling (zie inzet) is er ook niet. Na demontage van de kuip bleek 1 carburateur te missen. Daar moet dus een alternatief uit de voorraad onderdelen komen.

Maar er is ook een groot pluspunt. Dit model is niet in de vuilnisbak beland en het is een uitdaging om het weer in ere te herstellen.

 

Het heeft heel wat uurtjes gekost om het model te demonteren. Met name de angst dat vitale delen afbreken. Alleen al 3 uur bezig geweest om de ruit heel van de kuip af te krijgen. Het Chroom werk was gelukkig niet geschuurd voor het lijmen waardoor ik de wielen nog los kreeg. Verder braken er de nodige verbindingen af. Dus repareren geblazen. Nieuwe gaatjes boren, schroefjes passen etc. Een aantal onderdelen zijn al gereinigd.

 

Bij demontage van de kuip was het buigen of barsten om de boel los te krijgen. Een klein stukje van de kuip brak af maar dat komt nog wel goed.

 

De kuip is hersteld en waar beschadigd gerepareerd. Hier gebruik ik laminaat vuller voor. Dat spul hecht goed en wordt keihard en Is na harding goed in model te schuren.

 

Nadat alle onderdelen gereinigd,  geplamuurd en geschuurd zijn kan nu eerst het model in elkaar gepast worden.

 

.Dit moest nu wel gebeuren. Als de onderdelen zo in kleur gespoten zijn wil je geen verassingen meer tegenkomen bij de montage.

 

Ook gelijk even testen of de kuip goed zit en de stuurhandels vrij draaien.

 

Alles is in orde. Nu de boel weer uit elkaar halen. Alle onderdelen op kleur brengen. Nieuwe decals maken. Dan kan de bouw van start gaan.

 

Als eerste weer het bodywerk aangepakt. Schoonmaken, schuren en plamuren waar nodig. Daarna in kleur gespoten.

 

Het frame was met de hand  aluminium geschilderd. Ik wil de Derbi weer zijn originele rode kleur teruggeven. Dus het frame gereinigd en gelijk met het bodywerk mee gespoten.

 

De stroomlijn is weer hersteld en strak. De binnenzijde gelijk zwart gemaakt. Het is tijd om de decals te maken en aan te brengen.

 

De decals gemaakt en aangebracht.

 

Voor het motorblok heb ik voor zwart gekozen. Zoals eerder vermeld miste ik delen van de carburatie. Uit de voorraad zijn nieuwe carburateurs geselecteerd die het dichts bij het origineel komen.

 

Dankzij het voorwerk past het motorblok perfect in het frame.

 

De carburateurs passen perfect.

 

Bij demontage van de schokbrekers braken de verbindingen af. Deze zijn weer hersteld en nieuwe gaatjes geboord. Ook in het frame nieuwe gaatjes geboord. Nu kunnen zij middels schroeven vastgezet worden.

 

Het achterwiel is compleet. Gelukkig de velgen zonder schade van elkaar los gekregen en op de juiste manier weer gemonteerd. De ankerplaat en de naaf-ring (tussen de velg helften) zijn zwart gespoten.

 

De complete achter zijde is gemonteerd.

 

Nu is het tijd om aan de voorvork te beginnen.

 

De voorvork ook kaal gemaakt, waar nodig gerepareerd en vervolgens in kleur gespoten.

 

Zoals eerder gemeld mist de ankerplaat voor de koeling. Als vervanging een remschijf gevonden die op maat gemaakt voor vervanging gaat zorgen.

1-diameter aanpassen aan de velgnaaf.

2-opvulringen geplaatst om aan de juiste naafbreedte te komen.

3-afgewerkt met vuller.

4-zwart gespoten en gereed voor bevestiging.

 

Ook het voorwiel is compleet. De velg delen ook hier los gekregen en weer op de juiste wijze gemonteerd. De ankerplaten en de naafring zijn gelijk aan het achterwiel zwart gespoten.

 

Het geheel samengesteld en gemonteerd.

 

De uitlaten zijn hersteld en gespoten. De gaatjes in de uitlaatbeschermer uitgeboord.

 

De bobines zijn gemonteerd aan de bodemplaat van de brandstof tank. Alle kabels aangesloten alsmede de brandstof leidingen met kranen.

 

De laatste serie onderdelen zijn nu gemonteerd.

 

Alle kabels zijn aangesloten op de motor.

 

De motor is afgebouwd, als laatste nog het bodywerk monteren.

 

De restauratie is compleet. Het model staat er weer mooi bij. Het was een hoop werk en gepriegel maar ik ben blij met het resultaat. Uiteindelijk kost zo'n restauratie aanmerkelijk meer uren dan het het bouwen van een nieuw model uit de doos maar het geeft ook veel voldoening

Als u de diaserie van het eindresultaat wilt bekijken kunt u op onderstaande button drukken.

 

Voor een restauratie zijn reserve onderdelen onmisbaar. Mocht u nog ergens op zolder of in een oude doos bij het opruimen onderdelen, oude modellen van racers in welke staat dan ook vinden die u kwijt wilt, dan kunt u een bericht achterlaten in mijn gastenboek. Uiteraard neem ik dan contact met u op.