Home » Suzuki GT 380 Hasegawa

Algemene info vindt u onder aan deze pagina.

 

Mocht u eerst het bouwverslag van deze motor willen zien kunt u op de link klikken.

Na het bouwverslag kunt u weer rechtstreeks terug naar deze pagina. Bouwverslag Suzuki GT380

 

Algemene info

Na de Suzuki T20 en de Honda 450DOHC werd mijn 3e motorfiets de Suzuki GT380 die ik in het voorjaar van 1973 nieuw kocht voor rond de 3500 gulden.

Een lekker pittig fietsje die in de praktijk toch wat problemen gaf. Bij een beetje tegenwind was je al blij als hij de 140 haalde en dan moest je geen duo rijder hebben. In die tijd kende wij nog geen snelheid beperkende maatregelen op de snelwegen en ik hield wel van de snelheid.

Maar snelheid en koeling gaf problemen voor de middelste cilinder. Suzuki meende de oplossing gevonden te hebben in het RAM AIR SYSTEM. Een lucht happer boven de middelste cilinder die voor extra koeling moest zorgen. Binnen anderhalf jaar werd ik 2 keer geconfronteerd met een gat in de middelste zuiger waarna je rustig op 2 pitten naar huis kon rijden. Oorzaak was de oververhitting van de middelste cilinder waarna de electrode van de bougie wegsmolt en de vonk oversloeg op de zuiger waar dan een mooi gaatje in gebrand werd. Het werk en de kosten van de vervanging van de zuiger vielen wel mee maar je baalt er van dat je je rit moet afbreken.

Voor de rest een prima motor maar ik heb voor mijzelf snel de keuze gemaakt voor meer vermogen en een Suzuki GT750 aangeschaft. Van deze motor heb ik veel plezier gehad en er heel wat kilometers probleemloos mee gereden.

Hasegawa heeft dit bouwmodel uitgebracht en u zult begrijpen dat ik deze graag aan mijn collectie toevoeg. De kleur heb ik aangepast naar het model zoals ik hem gereden heb.