Suzuki RT64 - Hugh Anderson - Protar  1:9

1963 – Wereldkampioen (RT63)

1964 - 3e plaats Wereldkampioenschap (RT64a)

1965 – Wereldkampioen (RT65)

Coureur: Hugh Anderson, Nieuw Zeeland

Geboren: 18 januari 1936

 

Mocht u eerst het restauratieverslag van deze motor willen zien dan kunt u op de volgende link drukken. Na het restauratieverslag kunt u via een link rechtstreeks terug naar deze pagina. Restauratieverslag

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

Algemene info

In 1963 won Anderson de wereldtitel met de Suzuki RT63 in de klasse 125cc. Voor 1964 had men de RT63 doorontwikkeld en voorzien van waterkoeling. Deze Suzuki staat bekend als de RT64a en wordt hier getoond. De Suzuki kwam te kort en de 3e plaats in het WK was het resultaat. Bij Suzuki dacht men dat de twee cilinder geen toekomst meer had en ging gelijk door met de ontwikkeling van een nieuwe viercilinder square four. Het blok gaf de nodige koelingsproblemen en men trachtte zelfs een driecilinder te ontwikkelen. Maar voor het seizoen 1965 was geen van deze machines gereed en er werd weer gestart met de eenvoudige 2 cilinder. In feite was dat deze RT64a, het blok kreeg iets meer vermogen en hij kreeg de code RT65 mee. Dit was uiteindelijk de beste zet want de wereldtitel was in 1965 weer voor Suzuki met Hugh Anderson in het zadel.

Suzuki stopte met de ontwikkeling van de motor in 1967 (RT67). Hans George Anscheidt wist 2 machines te bemachtigen en behaalde in 1968 de 4e plaats in het WK. In 1969 verkocht hij één van de machines aan Dieter Braun die er in 1970 het wereldkampioenschap 125cc mee behaalde.

In 1969 won Cees van Dongen de Grand Prix van Spanje op een Suzuki RT64 die hem beschikbaar was gesteld.