Moto Guzzi 500cc 4cyl in line - Protar 1:9

Mocht u eerst het restauratieverslag van deze motor willen zien dan kunt u op de volgende link drukken. Na het restauratieverslag kunt u via een link rechtstreeks terug naar deze pagina. Restauratieverslag

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

De Moto Guzzi  500cc V8  en de  4 cylinder in lijn voor de oude tribune op het TT circuit Assen.

 

Algemene Info

Moto Guzzi was begin 50er jaren zeer succesvol in het wereldkampioenschap 250cc met WK titels in 1949/51 en 1952.

In de 350cc sleepte men in 1953 ook de WK titel in de wacht. In de 500cc wilde het echter maar niet lukken. De 500 één en twee cilinder kwamen te kort tegen de Norton en de Gilera. Men beschikte ook over deze viercilinder in lijn waarvan het model was ingekocht en niet door Guzzi was ontwikkeld. Er waren problemen met de krukas die in de lengte van de motor  lag (trillingen). Men zag er geen toekomst in dit model door te ontwikkelen.  Eind 1954 had men besloten de inmiddels legendarische 8 cilinder te ontwikkelen.

Met dit model zijn geen GP overwinningen behaald.