Moto Guzzi 4 cylinder in line - Protar 1:9

Dit model van de Guzzi 4 cylinder in lijn is door de vorige eigenaar gemodificeerd. Kuip en kuipframe zijn weggelaten (helaas ook niet meer aanwezig), tankmodel gewijzigd (de originele zit er nog onder), voorspatbord en stuurkuip geplaatst. Het model is wel toe aan een opknapbeurt.

De kleur ga ik wijzigen. Het rood staat wel goed maar ik wil hem terugbrengen naar de stijl van  begin 50er jaren. Het wordt dus de stoere aluminium uitvoering. Dat betekent dat ik zal trachten het model voor zover mogelijk te demonteren. Vervolgens wordt het schuren, plamuren  en spuiten.

 

Klik op de foto's voor vergroting.

 

Het chrome is verweerd.

 

Het voorspatbord is nu vastgezet onder het balhoofd en aan de stuurkuip en staat veel te hoog. Deze bevestiging ga ik aanpassen.

 

Zoveel en zo goed mogelijk demonteren van de onderdelen

 

en van de kleur ontdoen.

 

De stuurkuip is gemaakt van een dun plaatje plastic en vertoonde links en rechts barstjes. Het voorspatbord was verlijmd met de onderzijde van de stuurkuip. Bij demontage brak een stukje uit de stuurkuip. Aan de binnenzijde nieuw stuk ingezet. Verder weer plamuren en schuren.

 

De voorvork is voorzien van nieuwe steunen

voor montage van het voorspatbord.

 

De tank staat nu in zijn nieuwe kleur met een laagje blanke lak.

 

Gereed voor het aanbrengen van de decals.

 

Alle plaatwerk is inmiddels gespoten en voorzien van nieuwe decals. Nu nog af werken met een aantal lagen blanke lak

zodat de decals verzonken worden in de lak. Daarna verder met het rijwielgedeelte en de motor.

 

Het motorblok en de koeler zijn met het frame verlijmd en heb ik niet uitgebouwd om verdere schade te voorkomen.

 

Dit model is door Protar uitgevoerd met enkele leuke details. Zo is het motorblok uitgevoerd in metaal en voorzien van een krukas met zuigers en drijfstangen.

 

Het motorblok en het frame zijn handmatig opgeknapt.

 

Het spatbord is nu bevestigd op zijn nieuwe steunen en het geheel is opnieuw gespoten en gereed voor montage.

 

Alle hoofdgroepen zijn nu klaar en de eindmontage kan beginnen.

 

Het achterwiel is ook opnieuw gespoten.

Dit model is uitgevoerd met een werkende cardan aandrijving.

De cardanas werkt op de vertanding in het achterwiel. Op de volgende foto ziet u de cardanas vanaf de onderzijde. Bij het draaien van het achterwiel zie je de as daadwerkelijk draaien.

Leuk detail in deze uitvoering van protar.

 

Een cardan is vrij bijzonder als aandrijving voor een racemotor.

Het verlies aan pk's ten opzichte van een directe aandrijving (ketting) en een hoog gewicht zijn hier de oorzaak van.

Maar merken als Guzzi en BMW staan bekend om hun cardan.

Voor de racerij is men er wel vanaf gestapt.

 

De restauratie is gereed. Hieronder treft u een link aan om naar de fotorapportage te gaan.