De Suzuki GT380 heb ik gereden in 1973 en 1974.

Dit bouwmodel van Hasegawa is dan ook een welkome aanvulling bij mijn Privé motoren.

 

Zelf heb ik de rode uitvoering gereden.

 

Een trotse bezitter in 1973.

 

De inhoud van het pakket

 

ziet er goed verzorgd en gedetailleerd uit.

 

De kleur ga ik aanpassen aan het model dat ik zelf heb gereden.

 

Dat betekende ook dat ik zelf nieuwe decals moest maken. Gelijk maar het originele kenteken gemaakt.

 

Als eerste de kleur aangepast.

De lak kan nu rustig uitharden terwijl ik verder ga met de bouw.

 

Vervolgens de basis van het motorblok in elkaar gezet.

 

Dan weer verder met een volgende serie onderdelen die nog samengesteld moeten worden. Carburators + rubbers, luchtfilter, uitlaatflenzen, bougies, wielnaven.

 

De onderdelen zijn samengesteld en klaar om in de juiste kleur gespoten worden.

 

Alle onderdelen zijn gespoten en samengesteld met het motorblok.

 

De volgende stap wordt

het blok in het frame hangen.

 

Het model heeft een uitgebreide set kabels.

 

De uitlaten zijn mooi verchroomd en zijn zelfs voorzien van dempers achterin de uitlaat. (leuk detail)

 

Let er op om voor het lijmen van het chrome de contactvlakken te schuren voor een goede hechting met de lijm.

 

Vervolgens nog een aantal onderdelen samenstellen en op kleur brengen.

 

Dit was een lastige stap in de montage. Het frame en de onderdelen in het frame inclusief het motorblok hebben een perfecte passing. Na het spuiten van het frame en de onderdelen gaat de montage op sommige punten moeilijk. Dus alle verf bij de montage punten verwijderd. Als je dit niet doet loopt de montage snel vast omdat de passing zo nauwkeurig is dat je verderop in de bouw problemen krijgt.

 

De onderdelen voor de montage van het achterwiel zijn gereed. Dat wordt de volgende stap.

 

Als het frame goed gebouwd is geeft het plaatsen van het achterwiel niet veel problemen.

 

Bij het monteren van de kettingkast liep ik voor het eerst tijdens deze bouw tegen een probleem aan met betrekking tot de bevestigingspunten. Ik heb alles nogmaals nagelopen om te zien waar er mogelijk iets fout was gegaan maar heb het niet kunnen ontdekken. Uiteindelijk zelf een kleine aanpassing in de montage verricht waardoor de kettingkast op de juiste plaats gemonteerd is.

 

De volgende serie onderdelen zijn al op kleur gebracht en gereed voor montage.

 

De achtervering, motordeksel en bovenste frame buis gemonteerd.

 

De voorvork is gereed voor montage aan het frame. De tank is voorzien van de nieuwe striping en is daarna diverse malen met blanke lak afgewerkt. Die moet nu weer even uitharden voordat ik de Suzuki emblemen aan kan brengen.

 

Nu de voorvork gemonteerd is begint het model al "smoel" te krijgen.

 

Tot nu toe gaat de bouw naar mijn zin. Precies blijven loont hier zeker de moeite. Er zitten inmiddels al vele uren hobby plezier in.

 

De laatste serie onderdelen kunnen nu samengesteld en in kleur gespoten worden.

 

Alle onderdelen zijn nu gereed voor de eindmontage.

 

Het zadel is ook afgewerkt.

 

De Suzuki emblemen zijn aangebracht op de tank en de zij schilden.

Het model kan nu afgebouwd worden.

 

Het model is gereed voor de vitrine. Naast de midden bok is hij ook uitgerust met een jiffy stand zoals op deze foto.

Via de link onderaan deze pagina kunt u naar de dia serie van dit model.