DKW 350cc, classic racer, Protar  1:9

Klik op de foto's voor vergroting

De DKW RM350 heeft zijn beste resultaat geboekt met een 2e plaats in het wereldkampioenschap 350cc in 1956.

Door zijn hoge tweetakt geluid viel de DKW wel op tussen alle viertakten. Hij kreeg al snel de bijnaam "De zingende zaag".

 

Dit model  heb ik overgenomen van een liefhebber die er net aan begonnen was maar nooit heeft afgemaakt.

De volgende 5 foto's laten zien hoe ik hem binnen kreeg.

Hij lijkt mij aardig compleet.

 

De decals zijn gelukkig aanwezig.

Als eerste het motorblok weer uit het frame gehaald. Die word nog op kleur gebracht.

Leuk detail aan dit model is dat de motor is uitgerust met een krukas + drijfstangen en zuigers.

 

Op de vorige foto ziet u de krukas zitten. Op deze foto ziet u de drijfstang met zuiger.

 

De Protar fan herkent dit probleem meteen. Een model wat al 40 a 50 jaar in een kast opgeslagen staat en waarvan het rubber deel niet is gescheiden van het plastic. De boel smelt aan elkaar en vernielt onderdelen. Hetzelfde probleem zie je bij oude velgen en banden.

 

Het overtollige zacht geworden plastic verwijderd en daarna opgevuld, geschuurd en in de kleur gespoten.

 

Als eerste weer het bodywerk aangepakt. Kuip gemonteerd en naden geschuurd. Nu kunnen de decals aangebracht worden.

 

Vermelde ik eerder dat ik blij was dat de originele decals aanwezig zijn bij dit model.

De vreugde ging snel voorbij. De decals zijn niet op water basis maar van het type dat je moet doordrukken. Tot nu toe met andere modellen geen probleem met dit soort decals gehad maar deze wilde niet meer lossen van het papier. Uiteindelijk dus zelf nieuwe decals gemaakt. Die zijn nu geplaatst en het geheel in de blanke lak gezet.

 

De tank is ook gemonteerd, geschuurd en geplamuurd.

 

Het bodywerk is in de kleur gespoten, decals aangebracht en afgelakt.

De lak kan nu uitharden terwijl ik verder ga met de bouw van de motor.

 

Bij het droog passen van de tank op het frame kon ik hem maar moeizaam over de framebuis krijgen. De framebuis nu versmald zodat de tank nu vlot gemonteerd kan worden.

 

Het blok is in de kleur gezet.

 

en weer in het frame gehangen.

 

De overige onderdelen zijn op kleur gebracht en waar mogelijk voor gemonteerd.

 

De bedrading is grotendeels aangebracht. De bouwbeschrijving is summier met aanwijzingen.

 

Het was dus even puzzelen maar inmiddels weet ik waar alles thuishoort.

 

De schokbrekers aan de achterzijde zijn gemonteerd.

 

Volgende stap wordt de voorvork.

 

De basis van de voorvork is gereed. De bekabeling alsmede de handgrepen worden aangebracht na de montage aan het frame.

 

De DKW is uitgevoerd met een telescopische voorvering met schommelarm. Deze functioneert ook uitstekend.

 

De bekabeling van het remsysteem aan de achterzijde was ook weer even puzzelen. Uiteindelijk zit alles op zijn plek.

 

De bouwbeschrijving is summier. Daaraan is te zien dat wij hier met een vroeg model van Protar te maken hebben. Bij de latere modellen werden de bouwbeschrijvingen ook steeds beter en uitvoeriger.

 

De voorvork gemonteerd en de bekabeling op maat gemaakt.

 

De stroomlijn had ik tijdelijk gemonteerd om de clip-ons goed af te kunnen stellen. Die zitten nu op de juiste plek.

 

De uitlaten zijn gemonteerd. De voorste cilinder heb ik demontabel gehouden. De uitlaat is dus alleen ingeklemd en niet gelijmd.

Zo kun je altijd nog de zuiger laten zien.

 

Het model is gereed. Voor de fotogalerij zet ik de stroomlijn er nog op. Die gaat er daarna gelijk weer af. Het model gaat naakt de vitrinekast in met de kuip op de achtergrond. Zo vind ik hem op zijn mooist.