Upgrade  -  MV Agusta 500 3 cyl

Wereldkampioen  1966  t/m  1974

 

 

2 jaar geleden een MV 500 3 cylinder verkregen zonder kuip. De eigenaar had dezelfde tik als ik. Het motorblok is te mooi om er een kuip om heen te hangen. Enige verschil. Hij had de kuip weggedaan en dat doe ik niet. Die hang ik er achter in mijn vitrine. Het model was goed gebouwd maar was vuil en zat dik onder het stof. Hij had al jaren in de schuur gestaan.

Na schoonmaak en kleine herstellingen het model in de vitrine gezet.

Inmiddels heb ik een nieuwe kuip bemachtigd. Daarnaast heb ik een nieuwe rijders figuur van Protar aangeschaft met de bedoeling deze uit te monsteren als Giacomo Agostini.

 

Aan de slag dus met als doel de MV Agusta weer te voorzien van zijn stroomlijn. De rijders figuur zal worden uitgevoerd als Giacomo Agostini in zijn bekende zwart-witte race overall en met integraal helm.

 

Klik op de foto's voor vergroting.

 

De drie ingrediënten voor deze upgrade.

De stroomlijn - rijders figuur - Integraal helm

 

Het protar rijders figuur is uitgerust met pothelm en moet dus aangepast worden.

 

Via internet enkele helmen aangeschaft van ex auto coureurs uit de vroegere race periode. De recente helmen verschillen te veel en zijn niet bruikbaar.

 

Als eerste de kuip in elkaar gelijmd en in de lak gespoten en een blanke laklaag aangebracht.

De decals zijn inmiddels gemaakt en klaar om aangebracht te worden.

 

Met het aanbrengen van de decals wacht ik nog even. Eerst de kuip op de motor passen in combinatie met het rijders figuur.

 

 Soms zit het mee en soms zit het ............

Nadat de kuip gemonteerd was zaten de clip-ons tegen de kuip aan en was er geen ruimte meer voor de armen en handen van de rijder. De clip-ons zitten hoog op de voorvork gemonteerd en zullen moeten zakken om dit probleem op te lossen.

De clip-ons zijn echter verlijmd met de voorvork en bij demontage van de voorvork bleken zij ook verlijmd met de kroonplaat.

Extra werk aan de winkel dus.

 

Nadat de schroeven van de kroonplaat verwijderd waren bleek de vork verlijmd met de kroonplaat.

 

Om de boel los te krijgen zal de voorvork nu op 2 plaatsen doorgezaagd worden.

1- tussen de kroonplaat en de clip-on

2- direct onder de clip-on

 

Door de clip-on er tussenuit te zagen werd de vorkpoot 5 mm korter. Inmiddels is de voorvork weer verlengd naar de normale maat,

 

De clip-ons zijn op maat uitgeboord en weer bruikbaar.

 

In de bovenzijde van de vork weer een gaatje geboord zodat de kroonplaat middels de schroeven weer gemonteerd kan worden.

 

 Dit is het drama waar iedere verzamelaar van oude Protar modellen wel eens tegenaan loopt. De velgen verteren als het ware. Zij worden zacht aan de randen en blazen op.

Nu ik toch bezig ben en het voorwiel er uit ligt ga ik dit ook zo goed mogelijk herstellen voordat hij helemaal "opgevreten" wordt.

Voor- en achterwiel uitgebouwd. Nu maar gelijk alles meepakken.

 

 Het probleem is nu om de velgen weer te harden om te kunnen bewerken en te behouden. Na veel experimenteren ben ik tot de volgende oplossing gekomen.

De velgen voor bewerking eerst helemaal insmeren met een goede vloeibare plastic lijm. Zelf gebruik ik hiervoor de colle 21 van Protar. Deze is dun als water en goed te verwerken. De lijm heeft de eigenschap dat hij na het lijmen het plastic uithardt en een keiharde verbinding maakt. En deze eigenschap komt nu goed van pas. Na het insmeren heb ik hem 6 uur in laten trekken. Toen voelde de velg al harder aan en heb ik een eerste voorzichtige bewerking gedaan.

Daarna nog 3 keer dezelfde behandeling en per behandeling werd de velg harder en beter bewerkbaar.

 

De laatste beschadigingen aan de randen worden gerepareerd met laminaat vuller. Hier werk ik graag mee. Het geeft een goede hechting, wordt keihard en laat zich goed schuren en modelleren.

 

De velg is nu weer in model. Je ziet dat hij dof uitslaat van de lijm.

 

Ook alle uitstulpingen tussen de spaken zo goed mogelijk verwijderd.

Ze worden uiteraard niet nieuw meer maar niets doen is ook geen oplossing. Dan zijn de velgen binnen enkele jaren onherstelbaar vernield. Op de foto zie je het kale resultaat.

 

De velgen zijn weer in kleur gespoten. Zo kunnen ze hopelijk weer jaren mee, de tijd zal het leren.

Nu komt AGO eerst aan de beurt !

 

Als 1e de helm gestript. Decals verwijderd, schuren en in de grondlak. Zo laat ik hem even tot na de aanpassingen met het figuur op de motor. Een beschadiging is zo gemaakt.

Het model van de Protar rijders figuur heb ik onbeschilderd gekocht met de bedoeling deze zelf aan te passen. Het model is goed te transformeren. Grote stukken heb ik verwijderd met de dremel en daarna bewerkt met een scherpe scalpel en schuurpapier.

Het hoofd eerst op formaat gemaakt voor de helm. Omdat het vizier van de helm open kan heb ik ook de motorbril verwijderd. Anders wordt de inkijk wel erg vreemd.

In de volgende foto's laat ik de verandering zien.

 

Het figuur staat in de primer. Voor ik verder ga maak ik hem eerst passend op de motor met de stroomlijn en de ruit. Dat gaat goed.

 

Met elastieken wordt hij even vastgezet en kan de voorvork gemonteerd worden en de handgrepen afgesteld.

 

Nu hij helemaal goed zit worden de posities van de handgrepen gefixeerd.

Het is tijd om alles in de kleur te zetten en er een echte "AGO" van te maken.

 

De Helm is in het bekende AGO design gespoten

 

en klaar voor de decals.

 

Daarna afwerken met blanke lak.

 

Het rijders figuur is ook gereed voor de decals en het gezicht moet nog ingevuld worden.

 

De helm zit goed en zo begint hij al een beetje op  "AGO" te lijken.

 

Aanvankelijk wilde ik de helm afneembaar laten maar nadat hij al een keer gevallen is (en gelijk op nieuw gespoten kon worden) zie ik daar vanaf.

 

Gelijk de gele grondplaat op de voorzijde van de kuip gespoten.

 

Dat werkt beter dan de decal er strak op te krijgen met decosol.

 

Over de rug en de kont van dit model loopt een naad. Dit komt niet mooi uit met de decals.

 

Dus dit opgevuld

 

en in vorm geschuurd.

 

Decals aangebracht en gezicht ingevuld.

 

De decals op de rug komen nu goed tot zijn recht en het geeft een natuurlijker uiterlijk.

 

Vervolgens afgewerkt met een satin blanke lak.

 

De helm voorzien van de decals en afgewerkt met een hoogglans blanke lak.

 

De zwarte afwerking rond het gelaat wordt nog afgewerkt met een mat lak,

 

En dit is het eindresultaat, het gezicht komt goed uit in de helm.

Zoals eerder verwoord wordt de helm vast gemonteerd op het hoofd.

 

Als laatste wordt het gelaat scherm aangebracht.

 

Het scherm zit met twee metalen spietjes aan de helm gemonteerd waardoor hij open en dicht kan.

 

Voorzichtig werken dus. Zo'n scherm is flinterdun en als hij scheurt kan je de helm weggooien en opnieuw beginnen.

 

De stroomlijn is ook gereed en afgewerkt met hoogglans blanke lak.

 

De binnenzijde is zwart satin gelakt.

 

Nu de motor deels uit elkaar ligt wordt hij gelijk ook maar onder handen genomen en waar nodig bijgewerkt.

 

Tank en zit zijn voorzien van een nieuwe hoogglans laklaag. Het zitje is afgewerkt met satin lak.

 

De schokbrekers opnieuw gespoten.

 

Nu de voorzijde van de motor uit elkaar moest gelijk alle onderdelen opnieuw gespoten en gemonteerd.

 

Hij is nu gereed, voor het eindresultaat kunt u op de volgende link klikken