Home » Yamaha YZR OW98

Eddie Lawson, Yamaha YZR500, OW98 - Wereldkampioen 1988

Klik op de foto's voor vergroting.

 

In 1988 behaalde Eddie Lawson zijn 3e wereldtitel met Yamaha. Het jaar daarop maakt hij de overstap naar Honda en wordt voor de 4e maal wereldkampioen.

Dit model is op de markt gebracht door Hasegawa in de schaal 1:12.

De modellen van Hasegawa staan er om bekend goed gedetailleerd te zijn.

Omdat het voor mij een eerste kennismaking met dit merk is zijn de verwachtingen hoog gespannen.

De inhoud van de doos bestaat uit 8 rekken met meer dan 150 onderdelen. De eerste aanblik ziet er goed uit.

Mooi uitgevoerd en inderdaad goed gedetailleerd.

Het valt meteen op dat alle rekken in grijs en wit zijn uitgevoerd, geen aluminium of chroom delen.

Alle onderdelen zullen dus op kleur gebracht moeten worden. Dit is geen pakket wat je in een paar avondjes in elkaar zet.

 

Als eerste ga ik het bodywork aanpakken. De zit bestaat uit 6 onderdelen en de passing is goed. Er blijven heel kleine naadjes over die geplamuurd gaan worden.

 

De stroomlijn bestaat uit 11 onderdelen die samengevoegd worden tot 4 hoofdgroepen. Deze groepen zijn onderling in elkaar te klemmen en behoeven dus niet gelijmd te worden. Na wat licht schuurwerk is ook hier de passing dik voor elkaar.

 

Het plamuren en schuren kan beginnen.

 

Het schuren en plamuren is achter de rug en het bodywork is vervolgens in de lak gezet.

 

Als eerste alle delen wit gespoten en vervolgens de rode vlakken met een fluoriserende lak aangebracht.

De fluor delen zijn nu nog helemaal mat.

 

 

De fluoriserende lak voelt na het spuiten ruw aan.

Stukje proef gespoten en er lijkt wel een rubber laagje te ontstaan.

Op deze ruwe ondergrond is het lastig decals aanbrengen.

Er moet eerst nog een dun laagje blanke lak gespoten worden om de fluor verf te beschermen en een gladde ondergrond te verkrijgen.

 

De tank krijgt alleen decals.

 

Alle delen staan in de blanke lak.

 

Nu is een gladde ondergrond verkregen om de decals aan te brengen.

 

De decals zijn van uitstekende kwaliteit en laten zich goed plaatsen zonder scheuren.

 

De Marlboro decals zijn eigen maak.

 

Nu alle decals geplaatst zijn worden alle delen nogmaals in de blanke lak gespoten.

De decals worden dan opgenomen in de lak en de randen van de decals zijn dan ook niet meer zichtbaar.

Daarna gaan zij op de plank en kan de lak uitharden en is het tijd voor de motor zelf.

 

Het frame heeft een buiten en binnen beplating en een extra bus in het balhoofd.

 

De hoofdgroepen van het frame en de motor zijn in kleur gespoten.

 

De detailleringen zijn met de kwast aangebracht.

 

De bouw vordert. De pasvorm van de onderdelen is perfect. De tekst in de bouwbeschrijving is zeer summier en de tekeningen geven ook niet altijd duidelijkheid. Als je vaker motoren gebouwd heb kom je er wel uit. De kabeltjes bij dit model moeten voor montage wel warm gemaakt worden anders krijg je ze er niet op.

 

Veel onderdelen zijn voorzien van kleine greepjes waar mee je ze makkelijk kunt vasthouden in een pincet of klem. Handig voor het spuiten of met de hand lakken.

Na het inkleuren kan het greepje weggesneden worden met de lancet. eventueel licht bij tippen.

 

Alle onderdelen zijn nu van de rekken gehaald en op kleur gebracht.

Hier het overzicht van de voorvork compleet.

 

De hoofdgroepen zijn afgebouwd en de eindmontage kan beginnen.

 

De hoofdgroepen zijn gemonteerd.

 

Dit vind ik de mooiste fase. Zo'n prachtige kale fiets.

 

Als laatste ga ik nu het bodywerk aanbrengen.

 

Het Body werk is aangebracht.  Zowel de zit en de tank alsmede de kuipdelen zijn geklemd, dus zonder lijm. Alle delen zijn geheel demontabel.

Mijn eerste ervaring met Hasegawa is ronduit positief.