Home » MV Agusta 350cc-3c-Giacomo Agostini

MV Agusta 350cc - 3c - Giacomo Agostini - Protar 1:9

 

Klik op de foto's voor vergroting

 

De restauratie betreft een old stock model uit de 70er jaren. Hij was vuil en dik onder het stof maar in de basis nog perfect voor een restauratie. De kuip was op de kop losgebroken en de ruit kon ik loskrijgen. De decals zijn nog in goede staat en die ga ik behouden. Voor de kop van de kuip komt wel een nieuwe decal.

 

Het zadel was zwart en dit is al verwijderd. Na de schoonmaak klus nu de decals voorzichtig schoonmaken.

 

Het model was goed gebouwd en niet te zwaar gelijmd waardoor alles redelijk goed los te krijgen was.

 

Net als bij de echte racer (zie inzet) is de framebuis aan de linker voorzijde demontabel. Hierdoor is het blok snel te demonteren.

 

Het blok heeft wel veel lijmschade. Dat betekent schuren, polijsten en op kleur brengen.

 

Na de demontage zie je dat de motor in een vochtige ruimte heeft gestaan. Alle boutjes en de assen zijn verroest. Deze moeten gepolijst worden.

 

Leuk aardigheidje bij dit model is dat het blok is uitgerust met een krukas-zuiger stangen en zuigers. Voor de cilinders zijn bussen meegeleverd die ingebracht moeten worden als cilinderwand.

 

Links de cilinder met ingebrachte bussen en de complete krukas. Rechts na montage.

 

De kuip is hersteld. Aan de binnenkant extra brugjes aangebracht. Zo is hij nog sterker als nieuw. Gelijk een nieuwe decal gemaakt.

 

De decals op de tank zijn gereinigd en het zadel is op kleur gebracht.

 

De decals op de kuip zijn ook gereinigd en kleine beschadigingen zijn bijgewerkt. De binnenzijde is zwart gemaakt waardoor de reparaties ook niet opvallen. Volgende stap is om het bodywerk in de blanke lak te zetten en het motorblok schoon te maken en op kleur te brengen.

 

Het motorblok heeft een opknapbeurt gehad en kan nu ingebouwd worden.

 

Het frame en de accu opnieuw gespoten en afgelakt, voetsteunen hersteld en verchroomd.

 

En de demontabele framebuis maakt montage van het blok ook weer gemakkelijk. Bij de montage niet vergeten gelijk de ketting mee te nemen anders kan je later de boel weer uit bouwen.

 

Alle delen voor de achterbrug zijn op kleur gebracht en kunnen gemonteerd worden.

 

Alles zit stevig op zijn plek en sluit perfect aan. volgende stap wordt de voorvork.

 

Het voorwiel gereinigd, handgrepen opnieuw verchroomd, naaf deksels op kleur gebracht, spatbord en steunen opnieuw gespoten en afgelakt. De beugels van het spatbord waren op diverse  punten gebroken. Gelukkig waren alle stukjes nog aanwezig en dus is hij weer origineel.

Het chroom op de voorvork moet hier nog hersteld worden.

 

De voorvork en handgrepen zitten weer op zijn plek. De vork is weer voorzien van een nieuwe chroomlaag.

 

De kabels zijn hersteld of  vernieuwd.

 

Volgende keer verder.