Honda_NSR500_Àlex_Criville_Tamiya_1:9

Klik op de foto's voor vergroting

Michael Doohan heeft met de Honda NSR van 1994 t/m 1998 het wereldkampioenschap beheerst.  Na al het blessure leed wat hem al overkomen was raakte hij in het voorjaar van 1999 wederom geblesseerd en kondigde aan per direct te stoppen met racen. Honda had met Àlex Crivillé een waardig opvolger gevonden voor 1999.

 

De inhoud van deze doos is als volgt:

Volledige bouwbeschrijving

Links = verslag over de ontwikkeling van de Honda NSR.

Rechts = plaatsbepaling decals.

 

Uitgebreide en fraai uitgevoerde decals.

Er kunnen 2 uitvoeringen van dit model gemaakt worden.

Type A = Mick Doohan en type B = Àlex Crivillé of Tadayuki Okada.

Type A heb ik al gemaakt dus het wordt type B in de uitvoering van Àlex Crivillé.

 

Links = rek uitgevoerd in wit. Recht= rek in Chrome. Voor de bouwers die niet met een air brush werken is dit een welkome aanvulling.

 

en één rek in grijs.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. Tank, zit en spatbord bestaan ieder uit 2 helften. Deze zijn gemonteerd, geschuurd, en geplamuurd.

De kuip bestaat uit 2 delen die op elkaar geklemd kunnen worden.

Tijd voor de air brush om kleur aan te brengen.

 

De kleuren zijn van Tamiya. Blauw is kleurnummer X3. Oranje is samengesteld uit de kleuren X6-oranje en X8-geel in de verhouding X6:1 + X8:2. Bij een juiste samenstelling komt de kleur goed overeen met de oranje kleur op de decals.

 

Op het onderste deel van de kuip komt 1 grote decal. Met opbrengen is dit heel onhandig en dus snij ik hem door. Nu kan ik hem op mijn gemak in 2 delen in positie zetten.

 

Zo gaat het een stuk eenvoudiger. De onderste witte vlakken zijn als ondergrond voor alle reclame decals.

 

De kuip is volledig afgewerkt met de decals. De binnenzijde is zwart gemaakt.

 

Voor de zit is er een witte decal bijgevoegd die over de gehele lengte aangebracht wordt. Daar de zit vooraf al in kleur gespoten is heb ik uit het achterste deel van deze decal het woord 'REPSOL' uitgesneden en aangebracht.

 

De decals voor de tank en het spatbord zijn redelijk makkelijk te plaatsen.

 

Altijd weer een goed gevoel als alle decals netjes op hun plek zitten.

 

De basis voor het motorblok is klaar om in kleur gespoten en gemonteerd te worden.

 

De basis is klaar. Tijd om hem af te bouwen.

 

Het blok is gedetailleerd en alle componenten zijn perfect uitgevoerd.

 

Dat is ook gelijk de uitdaging om er wat moois van te maken. Diverse kleuren zijn niet standaard maar gemengd.

 

En dan komt er zo'n fraai blok uit en bedenk dat hij maar een paar centimeter groot is. Fraai staaltje werk van Tamiya. Er volgen nog een paar sfeerplaatjes. Tekst overbodig.

 

Nu is het frame aan de beurt.

Te beginnen met het hulpframe (achterbrug)

 

De onderdelen zijn op kleur gebracht.

 

Als 1e het wiel en de vering samengesteld.

 

Gevolgd door de montage in het hulpframe.

 

Nu kan het hoofdframe op kleur gebracht worden.

 

en is ook klaar voor montage.

 

Het blok kan nu in het frame gehangen worden.

 

Het wordt met boutjes bevestigd. lijm is overbodig.

 

De standaard blauw gespoten.

 

Het hulpframe en het achterwiel worden ook middels boutjes bevestigd.

 

Volgende stap wordt de voorvork compleet met alles wat er aan vast hangt.

 

Startpunt is de voorvork en het wiel op kleur brengen en gereed maken voor montage.

 

Vervolgens alle overige delen op kleur brengen. Let op !  Dit model kent 2 uitvoeringen waarvan 1 de uitvoering van Mick Doohan is. Door ernstige kwetsuren aan zijn been heeft men de achterrem van zijn motor gemodificeerd naar een handbediening. Die  hoort niet thuis op dit model. De extra handgreep alsmede de kleine rempot op het balhoofd kunnen achterwege blijven (rode kruisjes).

 

De voorvork is samengesteld en gereed voor montage.

 

Het balhoofd wordt versterkt met een messing bus. Een hele verbetering ten opzichte van eerdere modellen waarbij alleen een plastic montage mogelijk was.

 

De voorvork geplaatst. Door de messing bus is hij veel stabieler geworden.

 

Alle overige componenten zoals rem/schakel set, datakasten etc op kleur gebracht.

 

Alle voorgaande onderdelen zijn gemonteerd alsmede alle kabels aangebracht.

 

De bouw nadert zijn eindstadium. Nog één belangrijk "detail". De uitlaten !

 

Elke uitlaat is voorzien van een inzetstuk.

 

Even secuur inzetten om het inzetstuk mooi aan te laten sluiten.

 

De uitlaten zijn op kleur gebracht. De procedure van het opzetten van de kleur is al uitgelegd in het bouwverslag van de Suzuki RGV van Kenny Roberts jr. Hier is weer gebruik gemaakt van andere kleuraccenten. Laat je niet beperken en ga op je gevoel af welke combi van kleuren je opzet.

 

De dempers eerst aluminium gespoten en vervolgens de decals aangebracht. De naad van de decal bij voorkeur niet op de zichtlijn leggen. Einddempertjes worden nog verchroomd.

 

Met de uitlaten er op is de bouw gereed. De naakte versie van het model vind ik prachtig. Daarom nog een paar sfeerplaatjes.

 

Als laatste wordt het bodywerk gemonteerd. Klik voor de complete dia serie op onderstaande button.