Moto Morini 250cc - Protar 1:9

Klik op de foto's voor vergroting

De MOTO MORINI 250cc is de eerste bouwdoos die Tarquinio Provini op de markt bracht onder de merknaam Protar.

Tarquinio, zelf oud wegracer had goede resultaten behaald met deze Moto Morini. Nadat hij noodgedwongen na een ernstig wegrace ongeval moest stoppen met de actieve racesport besloot hij bouwmodellen te ontwikkelen. Het was een logische keuze dat hij met de Morini de spits ging afbijten. Overigens was hij zich toen nog niet bewust wat hij met dit model te weeg bracht. Binnen korte tijd vloog de vraag naar modellen om hoog. Bij iedere nieuwe productie werd de doos vernieuwd. De inhoud bleef voor zover mij bekend gelijk aan het basismodel. De rest van het verhaal is geschiedenis. Protar zette de toon in modelbouwland.

 

Dit model is van de 2e uitgave. Het model is in vergelijk met de latere modellen vrij eenvoudig uitgevoerd. links de  bouwtekening waarmee het moet gebeuren. Daarnaast is een bouwverslag bijgevoegd in 4 talen. Te weten Italiaans - Frans - Duits - Engels.

De decalset is licht verkleurd en wordt vernieuwd.

 

De inhoud van de doos bevat 4 rekken met onderdelen (sprue) in de kleuren rood...........

 

zwart en grijs.

Met 3 onderdelen is het complete blok gebouwd inclusief carburateur. Hier komt de eenvoud direct naar voren. Maar in de tijd van de zestiger jaren was dit de basis. De modellen die volgden werden al snel gedetailleerder.

 

En een rek in Chroom.

 

De wielen zijn ook in chroom uitgevoerd.

Zoals op de foto te zien is is het chroom na bijna  50 jaar in de doos op verschillende plaatsen aangetast. Daarnaast de rubberen onderdelen.

 

De meegeleverde stroomlijn is uitgevoerd in 2 kleuren. Het wit is vergeeld.

 

De tank zit combinatie met de rubber onderdelen voor tank en zadel.

 

De bouw start ik met het bodywork. Na het spuit en decal werk kan dit drogen terwijl ik verder kan met het bouwen van de motor zelf. De tank zit combinatie is gepolijst en gespoten. De nieuwe decals zijn klaar en kunnen aangebracht worden.

 

Het vergeelde wit is verwijderd.

 

De stroomlijn verlijmd en gepolijst en vervolgens in kleur gespoten. De onderkant in rood is ook opnieuw gespoten.

 

De decals zijn aangebracht en daarna het geheel afgewerkt met blanke lak.

 

De groene grondplaat op de kop van de kuip is gespoten. De lak van het bodywork kan nu uitharden.

 

Verder met de motor zelf, te beginnen met het frame.

 

Het frame is verlijmd en in kleur gespoten.

 

Zoals eerder verwoord is het blok eenvoudig opgebouwd. Toch is er met wat extra werk een mooi blok van te maken.

 

Als extra zijn er olie leidingen aangebracht waardoor het blok een upgrade krijgt.

 

Het blok in het frame gehangen en de bobines aangesloten en alvast de bekabeling voorbereid.

 

Voor we met de bouw van de achterzijde van de motor verder gaan ga ik eerst nog wat aan het chroomwerk doen. Er zitten veel chroom onderdelen bij dit model. Niet al het chroom heeft de tand der tijds goed doorstaan en daarnaast was deze motor in die tijd een werkpaard en geen showmodel. Het kan dus wel wat minder.

 

Dus eerst even al het chroom verwijderen.

 

Hier een voorbeeld hoe zo'n "werkpaard" er in die tijd uitzag.

 

Het chroom van de wielen was ook aangetast en is verwijderd. Nu nog verder reinigen en polijsten.

 

De bekende standaard van Protar die je eigenlijk bij alle modellen tegenkomt is verlijmd en gespoten.

 

Alle onderdelen voor de achterkant zijn voorbereid om in kleur gespoten te worden.

 

De air brush heeft zijn werk weer gedaan.

 

De achterzijde is nu simpel te monteren.

 

Volgende keer verder met de voorzijde en de afbouw van dit model.

 

Ook aan de voorzijde wordt het nodige chrome werk verwijderd en alle onderdelen zijn gereed om op kleur gebracht te worden.

 

Alle onderdelen zijn in kleur gespoten en gereed voor montage.

 

Als je in het voortraject een droge montage aanpassing hebt gedaan is de montage nu gemakkelijk en past alle perfect.

 

De uitlaat mat zwart gespoten. Deze wordt als laatste met het bodywork geplaatst.

 

Het model is klaar.

 

Als laatste de stroomlijn monteren. Via onderstaande link kunt u naar de dia presentatie van dit model.