Home » Moto Morini 250cc - Protar

Moto Morini 250cc - Protar 1:9

Klik op de foto's voor vergroting

De MOTO MORINI 250cc is de eerste bouwdoos die Tarquinio Provini op de markt bracht onder de merknaam Protar.

Tarquinio, zelf oud wegracer had goede resultaten behaald met deze Moto Morini. Nadat hij noodgedwongen na een ernstig wegrace ongeval moest stoppen met de actieve racesport besloot hij bouwmodellen te ontwikkelen. Het was een logische keuze dat hij met de Morini de spits ging afbijten. Overigens was hij zich toen nog niet bewust wat hij met dit model te weeg bracht. Binnen korte tijd vloog de vraag naar modellen om hoog. Bij iedere nieuwe productie werd de doos vernieuwd. De inhoud bleef voor zover mij bekend gelijk aan het basismodel. De rest van het verhaal is geschiedenis. Protar zette de toon in modelbouwland.

 

Dit model is van de 2e uitgave. Het model is in vergelijk met de latere modellen vrij eenvoudig uitgevoerd. links de  bouwtekening waarmee het moet gebeuren. Daarnaast is een bouwverslag bijgevoegd in 4 talen. Te weten Italiaans - Frans - Duits - Engels.

De decalset is licht verkleurd en wordt vernieuwd.

 

De inhoud van de doos bevat 4 rekken met onderdelen (sprue) in de kleuren rood...........

 

zwart en grijs.

Met 3 onderdelen is het complete blok gebouwd inclusief carburateur. Hier komt de eenvoud direct naar voren. Maar in de tijd van de zestiger jaren was dit de basis. De modellen die volgden werden al snel gedetailleerder.

 

En een rek in Chroom.

 

De wielen zijn ook in chroom uitgevoerd.

Zoals op de foto te zien is is het chroom na bijna  50 jaar in de doos op verschillende plaatsen aangetast. Daarnaast de rubberen onderdelen.

 

De meegeleverde stroomlijn is uitgevoerd in 2 kleuren. Het wit is vergeeld.

 

De tank zit combinatie met de rubber onderdelen voor tank en zadel.

 

De bouw start ik met het bodywerk. Na het spuit en decal werk kan dit drogen terwijl ik verder kan met het bouwen van de motor zelf. De tank zit combinatie is gepolijst en gespoten en gereed voor de decals.

 

Het vergeelde wit is verwijderd.

 

De stroomlijn verlijmd en gepolijst en vervolgens in kleur gespoten. De onderkant in rood is ook opnieuw gespoten.

 

De decals zijn aangebracht en daarna het geheel afgewerkt met blanke lak.

 

De groene grondplaat op de kop van de kuip is gespoten. De lak van het bodywerk kan nu uitharden.

 

Verder met de motor zelf, te beginnen met het frame.

 

Het frame is verlijmd en in kleur gespoten.

 

Zoals eerder verwoord is het blok eenvoudig opgebouwd. Toch is er met wat extra werk een mooi blok van te maken.

 

Als extra zijn er olie leidingen aangebracht waardoor het blok een upgrade krijgt.

 

Het blok in het frame gehangen en de bobines aangesloten en alvast de bekabeling voorbereid.

 

Volgende keer verder