Laverda 750 SFC  -  Heller 1:8

Algemeen

De Laverda 750SFC (Super Freni Competizione) is een met de hand gebouwde 744 cc luchtgekoelde SOHC 4-takt parallelle twin-productie racemotor. Hij is gebouwd van 1971-1976 op basis van de 750SF. De machine is afgewerkt in oranje met een opvallende halve kuip. In totaal werden 549 SFC's vervaardigd. Er zijn er veel meer in omloop omdat er upgrade pakketten voor de 750SF op de markt kwamen. Het framenummer geeft uitsluitsel of je met de originele SFC te maken hebt.

Vanaf de eerste wedstrijdoptredens (1971) bewees de SFC zijn waarde door de Vallelunga 500 km, de 24 uur van Oss in Nederland, de Zeltweg in Oostenrijk en de 24 uur van Barcelona te winnen. Het was een stevige, gemakkelijk te onderhouden racefiets in alle opzichten geschikt voor privé rijders.

 

Deze kit van de Laverda 750SFC is van het merk Heller. Dit merk blinkt niet uit in kwaliteit en passing van de onderdelen. Regelmatig moeten er onderdelen pas gemaakt worden. Wel hebben zij een aantal fraaie modellen uitgebracht waaronder deze van de SFC.

 

Het model is deels gebouwd en daarna voor langere tijd in een kast verdwenen. Vreemd genoeg zijn de onderdelen zo van het rek geknipt en in elkaar gezet zonder enige kleur aan te brengen.

 

Het model is het waard om afgebouwd te worden maar dan wel in kleur. Voor de restauratie wil ik graag zo veel mogelijk onderdelen demonteren om in kleur te spuiten. De cylinders zijn netjes in lagen opgebouwd.

 

Het demonteren van de onderdelen vormt een probleem. Het model lijkt met een componenten kit in elkaar gezet te zijn. Op zich netjes gedaan maar alles zit muurvast. De schokdempers achter moeten er toch vanaf omdat ik goede veren wil aanbrengen. Deze op de lijmverbindingen met een stanleymes losgesneden. Dus gelijk ook nieuwe aansluitpennen maken en gaatjes boren voor nieuwe montage.

 

De rechter uitlaat en het voorwiel waren nog niet gemonteerd.

 

De tank is in goede staat. De half top moet het nodige aan gebeuren. Naden wegwerken en de boutjes vervangen. Deze zijn lelijk gelijmd en beschadigd.

 

De schokbrekers zijn los. In de beschrijving staat dat je de veren zelf moet draaien van koperdraad. Dat vind ik geen succes. Dus uit eigen voorraad veertjes in de juiste maat klaargelegd.

 

Er waren al enkele onderdelen afgebroken maar die zaten er gelukkig wel bij. 

 

De velg van het voorwiel was al gelijmd en de band gemonteerd.

 

De rechter uitlaat was niet gemonteerd en het werd snel duidelijk waarom. Hij was te kort en paste dus niet. Dan kan je gaan proberen om onder spanning de boel te buigen maar dat geeft nooit een mooi resultaat. Gekozen om een passtuk te maken en de uitlaat zo op de juiste lengte brengen. Dit probleempje is ook weer opgelost.

Nu komt de grote uitdaging !

Omdat ik het model niet gedemonteerd krijg zal ik hem met de penseel op kleur gaan brengen. Een uitdaging voor de oogjes en trillende handjes kan ik nu niet gebruiken.

 

Maar zoals gewoonlijk begin ik eerst met het bodywerk zodat dit goed kan drogen voor ik verder ga met de motor. De delen worden schoongemaakt en gepolijst.

 

De oude boutjes zijn verwijderd en er zijn gaatjes geboord voor de nieuwe boutjes.

 

In het rechter zijschild is aan de binnenzijde het zogenaamde sleutelgat gemarkeerd. Dit moet zelf uitgefreesd worden. Alle delen zijn nu gereed om gespoten te worden.

 

Eerst in de witte primer gezet als basis voor de oranje kleur.

 

Daarna al het bodywerk in de originele kleur oranje gespoten.

 

Nu laat ik ze even met rust voordat ik met het decal werk begin.

 

Terwijl de lak van het bodywerk uithardt ben ik eerst verder gegaan met de motor zelf. Deze is inmiddels op de oude wijze geheel met de hand op kleur gebracht. 

 

Dit was een behoorlijke klus maar het is gelukt.

 

De voorvork en het spatbord zijn afgeplakt en worden met de air brush op kleur gebracht.

 

Nieuwe decals gemaakt voor de Ceriani voorvork.

 

De schokbrekers worden voorzien van nieuwe veren. Deze worden niet meegeleverd met het model. In de bouwbeschrijving wordt aangegeven om deze zelf te fabriceren van koperdraad volgens dit schema. Het probleem is dat je dit bijna niet zo strak krijgt als een bestaande veer.

 

Dus worden nieuwe veertjes in de juiste maat geplaatst.

 

Zo staat hij er weer strak bij.

 

Nu eerst weer verder met de decals.

 

De stroomlijn voorzien van nieuwe diamant boutjes en een nieuwe decal voor de teller gemaakt.

 

Het zadel voorzien van knopspelden die voor klinknagels doorgaan.

 

Zelf nieuwe decals gemaakt. De originele waren niet goed bruikbaar meer en persoonlijk vind ik deze ook meer tot zijn recht komen.

 

Het achterspatbord ook voorzien van eigen maak decals.

 

Volgende keer verder