BMW Krauser MKM 1000 - Revell 1:8

 

Algemene info over deze BMW vindt u onderaan deze pagina.

 

Dit bouwmodel werd door Revell in 1983 op de markt gebracht en in 1985 voorzien van een nieuwe doos. Laat in de 80er jaren werd nog een heroplage uitgebracht. Bijzonder is dat Philips dit model heeft uitgekozen voor zijn reclamecampagne van de philishave Tracer. De inhoud van de doos was gelijk gebleven. Alleen de doos zelf was gewijzigd en een decal vel toegevoegd. De rechter foto is van het merk IMAI die dit model ook op de markt hebben gebracht.

 

De kit van Philishave is in mijn bezit en gaat gebruikt worden. Bij de kit zitten 2 decal sheets. 1 x origineel en 1x Philips. Dit gaat toch de originele uitvoering worden.

 

De bouwbeschrijving en de rekken die bij dit model zitten.

 

Het motorblok was al deels verwijderd en in elkaar gelijmd.

 

En een aantal losse onderdelen. 1 wiel is verlijmd maar niet op kleur gebracht.

 

De zijpanelen van de kuip zijn inmiddels bevestigd.

 

Eerst droog passen of alles klopt. Er moest wel gevijld en geschuurd worden maar alles zit netjes op zijn plaats.

 

Het bodywerk is verlijmd, geschuurd en gepolijst. Klaar om te spuiten.

 

Nu het bodywerk opnieuw wit gespoten is raak je die plastic look kwijt en wordt het wit veel voller van kleur. Nu laat ik ze even met rust zodat de lak kan harden en ga ik verder met de motor zelf.

 

Het blok samenstellen en op kleur brengen.

 

Gereed voor montage.

 

Het standaard frame van de RT100.

 

Krauser kenmerkt zich onder meer door het paarse frame. Maar het RT100 frame hoort niet bij de originele Krauser uitvoering.

 

Krauser ontwikkelde voor de MKM1000 een vakwerkframe. Dat bestond uit 56 stukjes pijp met een totale lengte van 16 meter. Tevens werden vierkleps koppen ontwikkeld en behaalde de wijziging een vermogens winst van 15 pk.

 

Bij mijn bouwmodel zit het standaard BMW frame maar ik kwam er al snel achter dat er montageverschillen waren. Nu blijkt dat bij dit model ook het vakwerk frame hoort te zitten. Zowel Revell als IMAI hebben dit frame in hun pakket. Bij mijn model is kennelijk een wisseltruc toegepast door een eerdere eigenaar.

 

Nu je weet dat het niet het juiste frame is voor dit model en je tegen allerlei montage problemen aanloopt zou je eigenlijk de bouw kunnen stoppen. Maar er is al zoveel voorbereid dat ik toch ga proberen om het model af te bouwen.

 

De serie onderdelen voor de achterzijde van motor zijn voorbereid om op kleur te brengen.

 

De accu wordt geplaatst in de accubak tegen het schutbord van het achterwiel aan.

 

De hoofdgroepen zijn nu samengebracht. 

 

Het frame heeft al aanpassingen ondergaan in verband met de aangepaste montage van de tankzit combinatie. De achterkant van het frame is ingekort en versmald. De tankzit combi paste er niet overheen. Het schutbord van het achterwiel versmald en de bovenzijde verwarmd en naar elkaar toe getrokken. Net ver genoeg om de tankzit er soepel overheen te laten zakken.

 

De lak van het bodywerk is gehard. Tijd voor de decals. Onderaan de kuip vullen de decals de kuip niet helemaal op. Het blauw op het onderste kuipdeel is met de hand bijgewerkt.

 

De decal op de tankzit sluit mooi aan. De dacals zijn van goede kwaliteit en goed aan te brengen.

 

Nu verder met het front van de motor.

 

Bobines zaten er niet bij, die zelf gemaakt en aangesloten. Koeling en bedrading gemonteerd.

 

Voorvelg en schijven op kleur gebracht en gemonteerd. De gietnaad van de voorband verwijderd. 

 

Het chroom van het onderste deel van de vorkpoten verwijderd en zwart gespoten en de details ingekleurd.

 

Stuur en teller unit opnieuw gespoten en details en decals aangebracht.

 

Alle hoofdgroepen zijn gemonteerd en gereed voor montage.

 

Tot nu toe gaat alles ok. De passing van de tank zit combi is opgelost.

 

Maar er komt wel een probleem met de montage van de kuip op dit frame aan.

 

De uitlaten passen perfect en zijn mooi verchroomd.

 

Het bovenaanzicht laat perfect het boxer principe zien. Beide cilinders schuin tegenover elkaar die tegen elkaar boxen. 

 

Het achterbord is gereed. Het achterzijde van het frame moest aangepast worden voor de montage. 

 

De nummerplaat is vervangen voor een eigen maak decal.

 

Het was passen en meten maar de tankzit combinatie zit er nu netjes op.

 

Het frame heeft op de foto nu een blauwe  kleur. Dit is een foto technisch probleem. Bij de eerdere foto's kon ik in de nabewerking de kleur corrigeren. Maar zodra ik dit nu doe krijgt de lila striping op het bodywerk een afschuwelijke kleur. Even wennen dus maar het frame is echt paars.

 

De binnenzijde van de stroomlijn zwart gemaakt. Nu komt een uitdagende klus want het is al duidelijk dat de kuip aangepast moet worden. 

 

VOLGENDE KEER VERDER

Algemene info

Krauser is een Duits bedrijf dat werd opgericht door voormalig zandbaan renner Michael "Mike” Krauser. Hij bemoeide zich door de jaren heen met diverse wegrace klassen, met name zijspannen, 80cc, 250cc en 350cc, zowel als constructeur en als sponsor.

Zo nu en dan bouwde hij producten voor BMW of op basis van BMW's, zoals vierkleps koppen voor de boxermotoren en een complete motorfiets, de MKM (Mike Krauser München)1000.  Van de MKM 1000 zijn er maar een paar honderd gemaakt met een aangepast BMW R100S blok in een speciaal ontworpen frame en een volledig nieuw bodywerk. De productie liep van 1980 tot 1982.

Naast de productie van motorfietsen zette Krauser het bedrijf echt op de kaart met de verkoop van hardschalige  koffersets. In de 70er jaren zag je deze sets op veel merken motoren. Je kon een standaard set afsluitbare koffers kopen met verschillende liters inhoud. Los daarvan kocht je een kofferrek welke speciaal op maat gemaakt was voor de meest gangbare motormodellen. Zelf had ik een driedelige set op mijn Honda Gold Wing gemonteerd. Zie foto.