BMW Krauser MKM 1000 - Revell 1:8
Algemene info over deze BMW vindt u onderaan deze pagina.
Dit bouwmodel werd door Revell in 1983 op de markt gebracht en in 1985 voorzien van een nieuwe doos. Laat in de 80er jaren werd nog een heroplage uitgebracht. Bijzonder is dat Philips dit model heeft uitgekozen voor zijn reclamecampagne van de philishave Tracer. De inhoud van de doos was gelijk gebleven. Alleen de doos zelf was gewijzigd en een decal vel toegevoegd. De rechter foto is van het merk IMAI die dit model ook op de markt hebben gebracht.
Bij mijn bouwmodel zit het standaard BMW frame maar ik kwam er al snel achter dat er montageverschillen waren. Nu blijkt dat bij dit model ook het vakwerk frame hoort te zitten. Zowel Revell als IMAI hebben dit frame in hun pakket. Bij mijn model is kennelijk een wisseltruc toegepast door een eerdere eigenaar.
Het frame heeft al aanpassingen ondergaan in verband met de aangepaste montage van de tankzit combinatie. De achterkant van het frame is ingekort en versmald. De tankzit combi paste er niet overheen. Het schutbord van het achterwiel versmald en de bovenzijde verwarmd en naar elkaar toe getrokken. Net ver genoeg om de tankzit er soepel overheen te laten zakken.
VOLGENDE KEER VERDER
Algemene info
Krauser is een Duits bedrijf dat werd opgericht door voormalig zandbaan renner Michael "Mike” Krauser. Hij bemoeide zich door de jaren heen met diverse wegrace klassen, met name zijspannen, 80cc, 250cc en 350cc, zowel als constructeur en als sponsor.
Zo nu en dan bouwde hij producten voor BMW of op basis van BMW's, zoals vierkleps koppen voor de boxermotoren en een complete motorfiets, de MKM (Mike Krauser München)1000. Van de MKM 1000 zijn er maar een paar honderd gemaakt met een aangepast BMW R100S blok in een speciaal ontworpen frame en een volledig nieuw bodywerk. De productie liep van 1980 tot 1982.
Naast de productie van motorfietsen zette Krauser het bedrijf echt op de kaart met de verkoop van hardschalige koffersets. In de 70er jaren zag je deze sets op veel merken motoren. Je kon een standaard set afsluitbare koffers kopen met verschillende liters inhoud. Los daarvan kocht je een kofferrek welke speciaal op maat gemaakt was voor de meest gangbare motormodellen. Zelf had ik een driedelige set op mijn Honda Gold Wing gemonteerd. Zie foto.