Home » Honda NSR500, Mick Doohan, WK 1998, Tamiya

Honda NSR500, Mick Doohan, WK 1998, Tamiya

Klik op de foto's voor vergroting.

 

In 1998 behaalde Michael Doohan zijn vijfde en laatste wereldtitel op rij in de koningsklasse op deze Honda NSR500. In 1999 liep hij na een valpartij voor de tweede maal een gecompliceerde beenbreuk op en hij besloot zijn racecarrière te beëindigen.

Als eerste de inhoud van de doos maar eens bekijken.

 

Toegevoegd blad bij de bouwbeschrijving.

Links = verslag over de ontwikkeling van de Honda NSR.

Midden = plaatsing van de decals.

Rechts = kleurschema met kleurnummering Tamiya.

 

De meegeleverde decals + toebehoren.

Er kunnen 2 uitvoeringen gemaakt worden. Type A = Mick Doohan en type B = Alex Griville of Tadayuki Okada. Het wordt type A.

 

De kuip wordt geleverd in 2 kant en klare delen + het ruitje.

 

één  rek uitgevoerd in wit.

 

één rek in chrome uitgevoerd. Voor de bouwers die niet met een air brush werken is dit een welkome aanvulling.

 

en één rek in grijs uitgevoerd.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. Als deze klaar en gespoten zijn heeft de lak tijd om uit te harden terwijl ik verder ga met de bouw van de motor.

De tank, het zitje en het voorspatbord bestaan ieder uit 2 helften die ik al gemonteerd en waar nodig geplamuurd heb, Vervolgens schuren en polijsten. Deze zijn klaar om in de kleur te spuiten.

 

De blauwe kleur is X13 van Tamiya.

 

Het betreft een metallic kleur met een lichte groene zweem er in. De kleur is moeilijk te vangen op een foto. Wat ik ook probeerde, op de foto bleef het blauw de overhand hebben.

 

Nu begint een grote tijdrovende klus. Het aanbrengen van alle decals.

 

Normaal spuit ik met de air brush nog de grote kleur vakken. Bij dit model is de complete decoratie van het bodywerk op Decal meegeleverd. Dat is een uitdaging en ik laat de air brush dit keer links liggen. Alles is nu uitgevoerd met de decals.

 

Het is een behoorlijke klus om dit goed uit te voeren. Tijdens het opbrengen is rustig blijven het devies. Normaal breng ik de decals op en bewerk ze met decosol om ze te vormen. In verband met de vele vormen ben ik bij dit model begonnen met decoset tijdens het op brengen. Dan gaan de decals al mee bewegen in de vorm. Daarna afgewerkt met decosol. Let op, als je eenmaal begint met opbrengen met decoset is het zaak de decals snel op de juiste plaats te zetten. De decals worden snel zacht en gaan scheuren als je ze nog wilt verplaatsen. Daar zit je net niet op te wachten.

 

Het bodywerk is klaar en afgelakt. Dat mag nu uitharden. Nu verder met de motor zelf.

 

De eerste serie onderdelen zijn klaar om in kleur gespoten te worden.

 

De bouw van de motor kan starten. Te beginnen met het het motorblok.

 

De watergekoelde 2 takt V4 cylinder.

 

Goed gedetailleerd.

 

Ook de onderkant van het blok is mooi gedetailleerd uitgevoerd.

 

Het blok kan nu in het frame gehangen worden.

 

Als eerste de achterbrug samengesteld.

 

gereed voor montage aan het frame.

 

Ook het frame is gereed voor montage.

 

Vervolgens het motorblok in het frame gemonteerd.

 

Daarna de achterbrug aan het frame gehangen.

 

Er zijn 2 voorvorken met ieder een eigen voorspatbord bij dit model geleverd. Zoals reeds eerder vermeld horen deze bij het type A of B.

Voor de uitvoering van Doohan is type A aangewezen. Het verschil zit hem met name in het remsysteem. Type A is hierboven afgebeeld inclusief de aanpassing van Doohan zijn machine. Nadat hij in 1992 een gecompliceerde beenbreuk had opgelopen werd zijn achterrem omgebouwd naar handbediening op het stuur.

Zoals in de aanhef van dit verslag liep hij in 1999 wederom een gecompliceerde beenbreuk op wat Mick deed besluiten te stoppen met racen.

 

Alle onderdelen voor de voorvork zijn op kleur gebracht en klaar voor montage.

 

Normaal monteer ik de voorvork eerst los. In dit geval heb ik hem gelijk aan het frame gemonteerd omdat diverse delen over de voorvork en dus over het spuitwerk geschoven moeten worden. Zo kan ik de kans op beschadiging minimaliseren.

 

De bediening van de achterrem is omgebouwd naar handbediening. Een belangrijk detail voor Mick Doohan en een Leuk detail voor ons bouwers waar Tamiya rekening mee gehouden heeft.

 

De uitlaten zijn de laatste serie onderdelen die klaar liggen om in kleur gespoten te worden.

 

Uit de vrije hand de uitlaten gespoten, De Honda was uitgevoerd met roestvrij stalen uitlaten. Getracht om daar uitstraling aan te geven.

 

Alle onderdelen inclusief bekabeling zijn gemonteerd. De motor is af. Zo kaal is hij op zijn mooist maar toch ga ik het bodywerk aanbrengen. Eerst nog even wat sfeerplaatjes van de naakte versie.

 

Het bodywerk is geplaatst. Als laatste ga ik de kuip monteren. Het resultaat kunt u zien in de foto reportage via onderstaande link.