Home » Harley Davidson RR250-Walter Villa

Harley Davidson RR250-Walter Villa

Klik op de foto's voor vergroting

 

De RR250 is de legendarische racemotor van Harley Davidson die als 1e bereden werd door Renzo Pasolini. Pasolini kwam op tragische wijze om het leven tijdens de race op Monza 1973 waarna Walter Villa als coureur werd aangetrokken.

Hij behaalde 3 wereldkampioenschappen van 1974 t/m 1976.

Dit model van Protar is nog in een redelijke staat en goed te restaureren. Grootste probleem is dat het bodywerk helemaal verkleurd is en de decals beschadigd.

Het blok ziet er  nog goed uit. Normaal haal ik het blok al snel uit het frame maar in dit geval laat ik hem zitten. De meeste bekabeling zit nog op zijn plek en dat wil ik zo houden.

 

Als 1e het bodywerk uitgebouwd. Alle decals moeten worden verwijderd.

 

Na het verwijderen van de 1e decals is het kleurverschil duidelijk te zien.

 

Bij de kuip is een probleem. 1 deel is doormidden gescheurd en word door de ruit vastgehouden. De ruit is ook nog scheef gemonteerd. Je ziet dat de kuip uitsteekt aan de achterzijde van de ruit. Hier hoort hij gelijk te zitten. De ruit zit goed vast maar hij moet er van af.

 

Urenlang bezig geweest met een scalpel om de ruit los te snijden. Dit is een geduld werkje waar je geen haastklus van moet maken. De kans op breuk is enorm groot en dan is je model ook naar de knoppen. Heel voorzichtig rondom insnijden en telkens iets dieper gaan in de hoop dat hij uiteindelijk los springt. Dit had ik op oude ruiten al een paar keer geoefend waarbij ik in het begin te snel resultaat wilde met breuk van de ruit tot gevolg. Het is gelukkig goed gelukt.

 

Nu kan ik de kuip repareren en spuiten.

 

Links boven. Het kuipdeel is vastgezet. Na montage een extra laagje vloeibare lijm er over. Dit vult alle kiertjes. Rechts boven. Na schuren en polijsten ontstaat een gladde ondergrond die goed in kleur gespoten kan worden.

 

Het body werk in kleur gespoten.

 

De kleur is van Vallejo, nr 71.083 Naranja Orange.

 

Vervolgens de zwarte vlakken gespoten. Het geheel afgewerkt met een dunne laag blanke lak. Er is nu een mooi glad oppervlak ontstaan om de decals op aan te brengen.

 

Deze foto is genomen tijdens de TT Assen op de stekkenwal in 1976. De ouderen zullen een blik van herkenning hebben. Een strook asfalt met links en rechts een grasberm. Villa kwam hier net uit de haakse bocht die er toen nog was. De situatie is vandaag de dag volledig veranderd.

Deze foto is mijn voorbeeld hoe ik de Harley wil hebben. De decals maak ik zelf. Weer een tijdrovend klusje maar alles voor de hobby.

 

De decals gemaakt en geplaatst. Het geheel afgewerkt met diverse lagen blanke lak.

 

De binnenzijde van de kuip werd in die tijd vaak zwart gemaakt. De Harley heeft de binnenzijde altijd oranje gehouden dus dat blijft zo.

 

De vorkpoten zijn van staal en zijn erg verweerd. Overspuiten was een mogelijkheid maar ik heb er voor gekozen om ze origineel te houden en opnieuw te polijsten. Zie het verschil nu tussen voor (links) en na polijsten (rechts).  Daarna afwerken met blanke lak.

 

Hetzelfde proces gebruikt voor de achtervering.

 

De Harley is uitgerust met inwendige schijfremmen van Campagnolo. Bij dit model ook realistisch en mooi uitgevoerd. Zij zijn kenmerkend voor de Harley RR250.

 

Motorblok gereinigd en het achterwiel en tussen schot gemonteerd.

 

Een aantal kabels al vervangen. De uitlaten gedemonteerd.

 

en opnieuw gespoten, gelijk de lelijke gietnaden glad geschuurd.

 

De velgen alleen gereinigd.

 

Het blok heb ik ongemoeid gelaten. Wel schoon gemaakt natuurlijk en een paar accentjes aangebracht.

 

Met de montage van de uitlaten, het voorwiel en de laatste bedrading nadert de restauratie het laatste stadium.

 

Rest alleen nog het bodywerk.

 

Hij is af, alleen de kuip er nog op. Via de onderstaande link gaat u naar de dia reportage van het eindresultaat.