Honda NSR500 - Valentino Rossi - wereldkampioen 2001
Klik op de foto's voor vergroting.
Met deze Honda Nastro Azzurro werd Valentino Rossi de laatste wereldkampioen in de wegrace geschiedenis van de 500cc klasse. Het jaar daarop werd de zwaarste klasse omgedoopt tot de MOTOGP en werd de cilinderinhoud opgeschroefd naar 990cc.
Deze kit van Tamiya is goed gedetailleerd. De decals van Tamiya zien er prachtig uit maar ik weet uit ervaring dat zij ook zeer lastig zijn om aan te brengen. Dit beloofd weer vele uren hobbyplezier en af en toe een verbaasde blik van mijn vrouw als er weer een natte kreet uit de bouwhoek komt als er iets mis gaat. Eerst de inhoud van deze kit maar bekijken.
Zoals eerder beschreven zijn de decals zeer mooi uitgevoerd maar ook flinterdun. Voor het aanbrengen moet je even de tijd nemen.
De ondergrond kan je met een kwastje voor behandelen met micro set. Heb je dit niet in huis dan op zijn minst de ondergrond mat water nat maken. De decals laten zich nu makkelijker schuiven. Zet er niet te veel kracht op want ze scheuren snel. Dat gebeurde bij mij dus en wel zodanig dat de decal niet meer te redden was. Ik baalde als een stekker. Gelukkig kan ik zelf decals maken en heb een nieuwe set gemaakt.
Het ging fout bij de decals die in de lengte richting van het zadel geplaatst dienen te worden. Door de grijze rand zijn zij hoog en lastig aan te brengen. Met name in het midden waar de zit omhoog gaat.
Het grijs van de zit is gespoten met Tamiya XF56 - metallic grey. Deze kleur is exact gelijk aan de grijze rand van de decal. Daarom besloten deze grijze rand van de decal af te snijden. Het aanbrengen geeft nu geen probleem en is goed te doen.
Probleem opgelost !
Bij de stroomlijn is de naad tussen het boven en onderste deel van de kuip een punt van aandacht om ze exact aan te laten sluiten. Op de foto's is nog geen blanke lak aangebracht dus dat gaat nu gebeuren. Een aantal lagen lak zorgt er voor dat alle decals verzonken worden in de lak en je geen randen meer kan waarnemen en de decals beschermd zijn.
In 1983 behaalde Honda zijn 1e wereldtitel in de 500cc klasse met de NS 3 cylinder. Van 1985 t/m 2001 werden er met het NSR blok nog 10 wereldtitels behaald.
Werk voor de airbrush dus. Eerst alle delen weer op kleur brengen.
Bij de kroonplaat geef ik met een rood kruisje aan dat het kleine remvloeistof reservoir verwijderd moet worden.
Dit is een modificatie die op de Honda van Doohan in 1998 gebruikt werd. (zie het bouwverslag van deze motor) In verband met zijn ernstige beenblessure kon hij de achterrem ook op het stuur met de hand bedienen. De extra remhendel zit ook bij dit pakket en heeft u dus ook niet nodig. (links boven) Ook opletten dat u de goede voorvork pakt. Er wordt een 2e voorvork meegeleverd voor de aanpassing van de dubbele voorrem.
De voorvork is in 1 deel uitgevoerd.
Afplakken dus voor de verschillende kleuren.
De letters in de remklauw worden rood ingevuld. De verf verdunnen en met een klein kwastje in het reliëf laten lopen. Daarna met de föhn droog blazen en herhalen tot de kleur diep genoeg is. Niet haasten bij dit klusje want dan verknal je het en kan je opnieuw beginnen.
Via de link onderaan deze pagina gaat u naar de complete fotoreportage.