Honda NSR500 - Valentino Rossi - wereldkampioen 2001

Klik op de foto's voor vergroting.

Met deze Honda Nastro Azzurro werd Valentino Rossi de laatste wereldkampioen in de wegrace geschiedenis van de 500cc klasse. Het jaar daarop werd de zwaarste klasse omgedoopt tot de MOTOGP en werd de cilinderinhoud opgeschroefd naar 990cc.

Deze kit van Tamiya is goed gedetailleerd. De decals van Tamiya zien er prachtig uit maar ik weet uit ervaring dat zij ook zeer lastig zijn om aan te brengen. Dit beloofd weer vele uren hobbyplezier en af en toe een verbaasde blik van mijn vrouw als er weer een natte kreet uit de bouwhoek komt als er iets mis gaat. Eerst de inhoud van deze kit maar bekijken.

Een goede beschrijving met overzicht voor plaatsing decals en de benodigde kleuren met nummers.

 

Een omvangrijk assortiment decals.

 

Diverse rekken met onderdelen.

 

Een rek met chroomdelen is zeker een goede toevoeging voor de bouwers die geen chrome kunnen spuiten.

 

Zoals gebruikelijk begin ik met het bodywerk. De naden goed opvullen. De kleine naadjes vul ik op met plastic putty en ga er daarna nog met de vloeibare lijm overheen.

 

De putty wordt nu keihard en kan goed glad geschuurd worden.

 

Tamiya levert masking tape modellen die behulpzaam zijn bij het spuiten/verven.

 

De onderkant van de stroomlijn eerst wit gespoten. Het wit wordt nu mooier en dieper van kleur dan wanneer je hem onbehandeld laat. Daarna de masking tape aangebracht. Nu kan het bovendeel geel gespoten worden.

 

Hetzelfde proces herhaalt zich voor de overige delen.

 

Als laatste de kuip aan de binnenzijde zwart gemaakt. Het is nu tijd om de decals aan te gaan brengen.

 

Het was weer een hele klus maar alle decals zijn aangebracht.

 

Zoals eerder beschreven zijn de decals zeer mooi uitgevoerd maar ook flinterdun. Voor het aanbrengen moet je even de tijd nemen.

De ondergrond kan je met een kwastje voor behandelen met micro set. Heb je dit niet in huis dan op zijn minst de ondergrond mat water nat maken. De decals laten zich nu makkelijker schuiven. Zet er niet te veel kracht op want ze scheuren snel. Dat gebeurde bij mij dus en wel zodanig dat de decal niet meer te redden was. Ik baalde als een stekker. Gelukkig kan ik zelf decals maken en heb een nieuwe set gemaakt.

 

Het ging fout bij de decals die in de lengte richting van het zadel geplaatst dienen te worden. Door de grijze rand zijn zij hoog en lastig aan te brengen. Met name in het midden waar de zit omhoog gaat.

Het grijs van de zit is gespoten met Tamiya XF56 - metallic grey. Deze kleur is exact gelijk aan de grijze rand van de decal. Daarom besloten deze grijze rand van de decal af te snijden. Het aanbrengen geeft nu geen probleem en is goed te doen.

Probleem opgelost !

 

Bij de stroomlijn is de naad tussen het boven en onderste deel van de kuip een punt van aandacht om ze exact aan te laten sluiten. Op de foto's is nog geen blanke lak aangebracht dus dat gaat nu gebeuren. Een aantal lagen lak zorgt er voor dat alle decals verzonken worden in de lak en je geen randen meer kan waarnemen en de decals beschermd zijn.

 

Het Bodywerk staat in de blanke lak en kan rustig uit harden terwijl ik met de motor verderga. Te beginnen met het motorblok.

 

Onderdelen selecteren en schuren en passen. Daarna op kleur brengen en monteren.

 

Een mooie detaillering van de twee takt 4 cylinder in V opstelling.

vermogen 185 pk bij 12.500 tpm.

 

In 1983 behaalde Honda zijn 1e wereldtitel in de 500cc klasse met de NS 3 cylinder. Van 1985 t/m 2001 werden er met het NSR blok nog 10 wereldtitels behaald.

 

Volgende stap wordt het rijwielgedeelte.

 

Te beginnen met het subframe achterzijde.

 

Gevolgd door het hoofd frame waar alles aan opgehangen wordt.

 

Te beginnen met het motorblok.

 

Vervolgens wordt het subframe met aandrijving gekoppeld.

Als alles goed gebouwd is zal het samenstellen van deze delen niet voor verrassingen zorgen.

 

Nu deze hoofdgroepen gereed zijn wordt het tijd voor de voorvork met alle componenten.

 

Werk voor de airbrush dus. Eerst alle delen weer op kleur brengen.

Bij de kroonplaat geef ik met een rood kruisje aan dat het kleine remvloeistof reservoir verwijderd moet worden.

Dit is een modificatie die op de Honda van Doohan in 1998 gebruikt werd. (zie het bouwverslag van deze motor)  In verband met zijn ernstige beenblessure kon hij de achterrem ook op het stuur met de hand bedienen. De extra remhendel zit ook bij dit pakket en heeft u dus ook niet nodig. (links boven) Ook opletten dat u de goede voorvork pakt. Er wordt een 2e voorvork meegeleverd voor de aanpassing van de dubbele voorrem.

 

De voorvork is  in 1 deel uitgevoerd.

Afplakken dus voor de verschillende kleuren.

De letters in de remklauw worden rood ingevuld. De verf verdunnen en met een klein kwastje in het reliëf laten lopen. Daarna met de föhn droog blazen en herhalen tot de kleur diep genoeg is. Niet haasten bij dit klusje want dan verknal je het en kan je opnieuw beginnen.

 

Dan is het voorwiel aan de beurt.

 

Gelijk het zadeldek mee gespoten.

 

De voorvork is samengesteld en gereed voor montage.

 

Het balhoofd wordt verstevigd met een messing bus Hierdoor ontstaat  een strakke verbinding .

 

Na montage van de vork worden handgrepen, teller unit en bekabeling aangebracht.

 

De bouw nadert nu de eindfase. Tijd voor de uitlaten, voetrusten en overige delen.

 

De laatste serie onderdelen nog op kleur brengen.

 

De uitlaten zijn bewerkt met vallejo metaalkleuren. Als basis worden ze zwart gespoten en daarna met de kleuren zilver - aluminium - dark aluminium en gold afgemaakt. Bij verschillende airbrush bewerkingen verdun ik de lak om een doorschijnend effect te krijgen.

 

De uitlaatdempers worden bekleed met decals.

 

Alle onderdelen zijn nu gemonteerd. Als laatste wordt het bodywerk gemonteerd.

Eerst nog even wat sfeerbeelden want zonder bodywerk vind ik het model op zijn mooist.

 

De eerste body delen aangebracht. 

 

Via de link onderaan deze pagina gaat u naar de complete fotoreportage.

 

Het model is van hoge kwaliteit. De passing van de onderdelen is goed. Enige minpuntje is dat de decals zoals ik eerder aangaf lastig zijn. Wel zeer fraai uitgevoerd in kleur maar erg kwetsbaar.

 

Honda heeft met Valentino Rossi en het behaalde wereldkampioenschap het tijdperk van de wegrace 500cc afgesloten.

In de nieuwe MOTOGP zetten zij gelijk weer de toon door direct als eerste het wereldkampioenschap in deze klasse op te eisen.