Home » Benelli 750 6cyl

Klik op de foto's voor vergroting

 

Advertentie uit  MOTO 73  van 1978

 

De Benelli 750 Sei was de eerste productie motorfiets met een zes cilindermotor. De Tomaso had in 1971 Benelli overgenomen en wilde dat dit de belangrijkste sportieve motorfiets van Italië zou worden.

Bij de lancering kreeg de Benelli enorme publiciteit en overschaduwde dat jaar alle andere Italiaanse fietsen.

De motor was gebaseerd op de viercilinder Honda CB500 maar met twee extra cilinders.

Het voertuig leek recensenten zwaar en omslachtig. Hij reed echter verrassend goed en had een uniek kenmerkend uitlaatgeluid van zijn zes uitlaatdempers.

 

Het model is er slecht aan toe. Een mooie uitdaging voor een restauratie.

 

Het is in de basis een prachtig model die je niet vaak tegenkomt. Als eerste maar eens proberen om hem zo goed mogelijk te demonteren.

 

Het lakwerk is niet mooi meer en de velgen moeten ook onder handen genomen worden.

 

Nog even een paar foto's ter illustratie van de staat waarin het model zich bevind.

 

Een aantal onderdelen waren al los bij het model aanwezig. Deels afgebroken, deels normaal losgekomen door verouderde lijmverbindingen.

 

Het blok ligt opgesloten in het frame. Gelukkig met veel geduld de onderdelen los kunnen krijgen van elkaar en uit het frame gehaald.

 

Vervolgens het blok verder demonteren en een eerste schoonmaakbeurt uitgevoerd.

 

De achterbrug zit geschroefd en was makkelijk los te halen.

 

De velgen zijn een hoofdstuk apart. Twee spaakvelgen die ingeklemd worden door 2 velgranden die met haken in elkaar geklemd worden. Dit is de eerste keer dat ik dit systeem tegen kom. Bij Protar heeft men kennelijk geprobeerd een nieuwe vorm van velg montage te ontwikkelen. Één haak was al afgebroken en lag bij dit wiel los in de velg. Hierdoor was tevens een stuk uit de velgrand gebroken. Bij de andere velg waren 2 haken afgebroken. Het is geen gelukkig systeem maar ik ga nog kijken of deze nog hersteld kunnen worden.

 

De demontage heeft de nodige tijd gekost en diverse verbindingen zijn afgebroken. Nu kan het herstellen beginnen.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. Het bodywerk is gespoten met een synthetische lak die ik niet verwijderd kreeg met de normale oplosmiddelen. Zware oplosmiddelen durf ik niet te gebruiken uit angst dat het plastic aangetast wordt. Dus werd het schuren en polijsten om de ondergrond weer vlak te krijgen.

In de tank en de zijschilden zitten gaatjes bestemd voor logo ornamentjes. Die zijn niet gebruikt. De decals waren rechtstreeks aangebracht. De gaatjes waren nog zichtbaar dus die gelijk gedicht.

 

Deze onderdelen hadden nu nog voldoende basis dus geen primer meer gebruikt maar rechtstreeks in de kleur gespoten. De kleur die het origineel het dichts benaderd is van Createx colors. Kleurnummer 0012 Wicked Red Oxide. De verf dekt matig dus in kleine laagjes aanbrengen. Daarna afgewerkt met een dunne laag tamiya blanke lak.

 

Het laagje blanke lak zorgt voor een gladde ondergrond. Daarna de eigen gemaakte decals aangebracht. Vervolgens weer met een aantal lagen blanke lak de decals laten verzinken in de lak.

 

Het frame is van metaal en ook met synthetische lak gespoten. Dit was een lastige schuurklus om hem kaal te maken.

 

De gangbare plastic verven zijn minder geschikt voor metaal. Mogelijk dat de vorige eigenaar daarom voor een synthetische lak had gekozen. Deze spuit je snel te dik waardoor details verloren gaan. Bij dit model was de lak ook nog gaan rullen (opstropen). Of dit enkel aan het spuiten heeft gelegen of dat er later een chemische reactie met het metaal en het plastic heeft plaats gevonden kan ik niet achterhalen.

Nu gespoten met vallejo surface primer zwart gevolgd door vallejo zwarte lak. Daarna afgewerkt met Tamiya blanke lak.

Vergeet niet voor het spuiten het frame heel goed te ontvetten.

 

Het blok heeft een opfris beurt gehad en is geheel opnieuw gespoten. Normaal maak ik graag foto's van het blok voor hij in het frame gaat. Maar zoals ik al aangaf bij het uitbouwen wordt het blok in het frame opgebouwd. Dus nu foto's na de inbouw in het frame.

 

De zijdeksels nog voorzien van kleine schroefjes. De bougies waren allemaal afgebroken en het plastic deels gesmolten.

Nieuwe bougies van hout gemaakt.

 

Volgende keer verder