Home » Wayne Gardner Honda NSR500

Freddie Spencer - Wayne Gardner Honda NSR500

Freddie Spencer - Wereldkampioen 1985

Wayne Gardner   - Wereldkampioen 1987

 

Na zijn 1e wereldkampioenschap in 1983 op de Honda NS500 3 cylinder pakt Freddie Spencer in 1985 zijn 2e WK titel op de Rothmans Honda NSR500 - 4 cylinder.

In 1986 had Honda de titel verloren aan Yamaha maar in 1987 kwam men met Wayne Gardner weer sterk terug met deze Rothmans Honda NSR500 - 4 cylinder en haalde het wereldkampioenschap weer terug naar Honda.

 

Klik op foto's voor vergroting.

 

De drie fases:

1 -  verlijmen, naden plamuren en schuren   

2  -  In de basis kleur spuiten                                 

3  -  De kleur vakken spuiten

 

Afplakken is een secuur werkje.

Het kost tijd maar indien goed uitgevoerd bespaart het veel meer tijd die nodig is voor het herstelwerk als je fouten maakt.

 

De lak in dunne lagen opbouwen.

Liever 5 tot 7 dunne lagen dan 2 dikke lagen.

 

Voor het afplakken gebruik ik de papieren masking tape in verschillende breedtes. Deze tape is niet echt flexibel bij rondingen. Ik ben op zoek naar een flexibele masking tape van 2 a 3 mm breed waarmee ik goed de bocht om kan. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

 

Toch kennelijk een kleine opening in het afplak werk gehad want op de tank is een klein beetje blauwe lak terecht gekomen. Het is gelukkig minimaal. Dit is na droging te verwijderen middels  polijsten.

 

Bij de ronding in de onderste lijn is de masking tape toch licht geweken waardoor je ziet dat de lijn iets uit gesprayd is. Ook dit is middels polijsten recht te trekken. Hier komt er een decal over dus dit zie je niet meer terug. Maar toch moet dat beter kunnen. Je zet snel te veel druk op de tape om de ronding goed te krijgen waardoor de tape onder spanning komt en zichzelf los trekt met dit gevolg. Dit zijn die specifieke problemen waardoor ik op zoek ga naar een meer flexibele tape.

 

Het aanbrengen van de decals vergt de nodige vaardigheid en geduld bij dit model in het bijzonder omdat je te maken krijgt met luchtsleuven en bochtenwerk in het model.

Voor het inweken en aanbrengen van de decal meet ik precies uit waar de decal ingesneden moet worden en snij hem in.

 

 Na het opbrengen voorzichtig met een zacht kwastje inweken met decosol. Daarna de nodige minuten wachten tot de decosol ingewerkt is en de decal voorzichtig in model brengen. Kleine beschadigingen met lak bijwerken.

 

Alle decals zijn aangebracht en het geheel is afgewerkt met blanke lak.

 

Alle onderdelen van het rek gehaald en geschuurd.

 

Vervolgens alles in de kleur gespoten. Nu kan de bouw beginnen.

 

De krachtbron is de inmiddels legendarische tweetakt V4 in 90°.

 

De uitlaten liggen in spaghettivorm onder het blok.

 

Als laatste de voorvork gemonteerd. Via onderstaande link gaat u naar de volledige fotorapportage van het eindresultaat.