Norton Commando 750 productieracer - Protar 1:9

Klik op de foto"s voor vergroting

De Norton Commando is een motorfiets van Norton-Villiers met een cylinderinhoud van 745 cc. De motor werd voor het eerst gepresenteerd in 1967. In 1971 verscheen de Commando 750 productieracer. Deze 750 productieracer had een schijfrem in het voorwiel, een tophalf kuip en een opgevoerd 750 cc motorblok. De machine was - af fabriek - knalgeel gespoten en kreeg de bijnaam "Yellow Peril" (Gele gevaar).

 

Norton bracht ook een street legal versie uit waarop dit Protar model gebaseerd is. De gele kleur hoort dus bij deze motor maar ik ga hem terugbrengen naar de uitvoering van de echte productie racer. De gele kleur vind ik persoonlijk niet mooi en gaat gewijzigd worden naar British green.

 

Dit model is sterk verwaarloosd, Er missen een aantal onderdelen waaronder -Tellerunit - clipons - koplamp - voetsteun - standaard - kickstarter.

 

In verband met de ombouw naar een productieracer kunnen de koplamp - standaard en kickstarter gemist worden. De overige onderdelen, schroefjes en kabels komen uit de reserve voorraad.

 

Het model wordt zo ver mogelijk gestript.

 

De ruit op de tophalf is een uitdaging. Hij zit muurvast verlijmd en normaal zou ik hem laten zitten om breuk te voorkomen. Nu moet hij er af om de tophalf goed te kunnen spuiten. Er zit een plateau onder de ruit die anders niet mooi te spuiten is.

 

Alle decals worden verwijderd. Voor de nieuwe uitvoering maak ik nieuwe decals.

 

Het demonteren is de eerste klus.

 

Het achterlicht is nu overbodig en het spatbord wordt ingekort. Rechts onder de rubbers waar het motorblok in opgesloten wordt.

 

Het blok kan wel een opknap beurtje gebruiken.

 

Het schoonmaken is begonnen. Dit model is uitgevoerd met metalen onderdelen waaronder het frame. Dit wordt eerst in de primer gezet en vervolgens in kleur gespoten.

 

Al het chrome is aangetast en wordt verwijderd.

 

De decals zijn verwijderd.

 

Bij het verwijderen van de olietank uit het zijschild brak er een stukje uit. Een reparatieklusje dat bij een restauratie hoort.

 

Het verwijderen van de ruit heeft een aantal uren gekost. Voorzichtig rondom lossnijden met een scalpel. Het is gelukkig goed gelukt.

 

Het blok heeft een grondige schoonmaak beurt gehad.

 

De deksels verwijderd en het chroom verwijderd. Deze worden opnieuw in kleur gespoten. Het blok wordt verder met de hand op kleur gebracht.

 

Het schoonmaakwerk is achter de rug. Nu kan het eigenlijke herstel beginnen.

 

Te beginnen met het frame dat is uitgevoerd als dubbel wiegframe met een enkele bovenbuis. Eerst in de primer gezet en vervolgens in  Britisch green gespoten.

 

Het motorblok was niet echt vernieuwend. Men had het blok uit de Atlas genomen en die een aantal graden voorover gekanteld.

Het motorblok op de oude manier met de hand op kleur gebracht.

 

De zij platen in aluminium en de achterbrug in dark aluminium gespoten.

 

Ook de motordeksels in beide aluminium kleuren uitgevoerd. De deksels ga ik pas als laatste monteren om beschadigingen te voorkomen.

 

Vervolgens het blok compleet met zij platen en achterbrug gemonteerd.

 

De ophanging van het blok was wel vernieuwend. Men maakte gebruik van een zogenaamd Isolastic systeem waarbij het stijf in rubbers werd opgehangen en niet zijdelings kon bewegen. De kettingspanning werd constant gehouden waardoor vibraties werden voorkomen. Hierdoor voelde de motor fijn aan en was goed te sturen.

 

Carburators en bobines zijn gereed voor montage.

 

Tot zover het motorblok, nu eerst verder met het bodywerk.

 

Nu de koplamp vervalt kan het front van de kuip dichtgemaakt worden. Inmiddels zijn alle naden van het gehele bodywork opgevuld en alles is geschuurd en gepolijst. Het gat in het zijschild is ook gerepareerd. Vervolgens alle delen in British green gespoten.

 

De tank in aluminium gezet. Geeft een goede combinatie met het British green.

 

Ondertussen ook nieuwe decals gemaakt. Zwart voor de tank en wit voor de overige delen. Achter het zadel een witte band aangebracht wat voor een goed contrast zorgt.

 

De steunen voor de top half waren afgebroken. Nieuwe gemaakt uit oude onderdelen en uiteraard mag de Union Jack niet ontbreken op deze Iconische Norton.

 

Nu verder met de achterkant van de motor. Alle onderdelen zijn bewerkt en gereed voor montage.

 

Het zij schild met de olietank gemonteerd.

 

De accu wordt met de grondplaat tegen de olietank gemonteerd.

 

Het achterspatbord is ingekort en wordt aan het zitje vastgeschroefd.

 

Achterwiel compleet met schokbrekers gemonteerd. De veren ook in British green uitgevoerd.

 

Nu verder met de voorzijde.

 

Nieuwe teller unit uit reserve voorraad voorzien van de juiste decals en passende steuntjes gemaakt. De Norton staat op Dunlop banden dus gelijk decals voor de voorvork gemaakt.

 

Voorvork compleet gemonteerd. Tevens alle bekabeling aangebracht.

 

Dit model is standaard uitgerust met een middenbok. Die is nu vervangen door een eigengemaakte standaard.

 

Nu de restauratie zijn einde nadert kunnen de motor afdek kappen en het schakel en rempedaal aangebracht worden. Tevens de nieuwe kuipsteunen gemonteerd.

 

Uitlaten en tank er op.

 

Als laatste nog de top half monteren en de restauratie is klaar. Het eindresultaat kunt u zien in de diapresentatie via onderstaande link.