Home » Mondial 250 restauratie

Mondial 250 restauratie

Onlangs de Mondial 250cc aangeschaft. Het model is al gebouwd en verkeerd in nette staat. Er missen geen onderdelen en er zijn geen ernstige beschadigingen, de ruit is ook netjes. De decals aan de zijkant van de kuip ontbraken en de overige decals zijn sleets. Maar dat mag ook bij een model van bijna 50 jaar oud. Mooi restauratie project.

Ga ook gelijk nieuwe decals maken. Gelukkig via een collega bouwer een kopie van de originele decal set ontvangen. Even een paar avonden achter de PC.  Alle decals opnieuw bewerken en op kleur brengen.

 

Klik op de foto's voor vergroting.

 

Eerst de kuip delen  verwijderd. Nu zien we dat het model standaard gebouwd is. Gelukkig zijn de velgen nog in goede staat. Dat is een zwak punt van Protar.

 

Niets is op kleur gebracht en de chroomdelen zijn aangetast, velgen, uitlaat, zijdeksels en kleppendeksel van het blok, carburator etc.

 

De bouwer van dit model heeft een zware lijmsoort gebruikt en de boel zit behoorlijk vast. Met moeite de voorvork en de achterbrug kunnen verwijderen. De tank en het zadel los moeten snijden. Het blok zit zo vast in het frame dat ik daar niet aan begin. Het risico dat er teveel beschadigd/afbreekt is te groot. Dit betekent dat ik dat deel op de oude manier met de kwast op kleur ga brengen.

De overige onderdelen kan ik weer air brushen.

 

Alles is standaard. Niets is op kleur gebracht.

 

Het motorblok en de voorvork  zijn nu op kleur gebracht.

 

De decals zijn beschadigd. Alle decals worden vernieuwd.

 

Nadat de decals verwijderd zijn kunnen gelijk alle naden geschuurd en opgevuld worden.

 

Op dit model heeft een oud model protar rijder gezeten.

Die wilde ik er af hebben. Helaas was die ook verlijmd en de lijm is ingevreten in het zadel en de zijkant van de tank.

 

Ook de kuip van het zitgedeelte is aangetast door de lijm.

Werk aan de winkel dus.

 

Tank en zit hersteld.

 

Alle decals van het bodywerk zijn verwijderd. Naden opgevuld en geschuurd.

 

Alles opnieuw gespoten. De kleur zelf gemengd uit 3 verschillende basiskleuren grijs en aluminium.

 

De nieuwe decals heb ik inmiddels gemaakt en kunnen nu aangebracht worden. Daarna nog afwerken met een blanke laklaag. Alle overige onderdelen zijn ook opnieuw gespoten. De opbouw kan weer beginnen.

 

Een kleine tegenslag. De pasvorm van de nieuwe decals op het front van de kuip en van het zitgedeelte zijn niet naar mijn zin. Dus heb ik nieuwe mallen gemaakt. Ondertussen doorgegaan met de opbouw van de mondial met onderstaand resultaat.

.

De decals zijn aangebracht.

 

Met name de gouden rand om de blauwe vlakken gaf de nodige problemen. De decals print ik uit op een normale laserprinter die moeite heeft om een goede dekking van de gouden kleur te geven.

 

Dit betekent dat deze met de hand bijgewerkt moeten worden. Gelukkig heb ik nog een vaste hand en met een fijne penseel kom je een heel eind. Leuke hobby toch.

 

Het geheel is afgelakt met blanke lak. De lak is een samenstelling van gloss en satin. De decals zijn nu beschermd. Vervolgens het geheel gepolijst en in de autowax gezet.

 

Het model is nu helemaal afgemonteerd en gereed voor de vitrinekast.