Honda 4 cylinder NSR500 Freddie Spencer WK 1984 - Tamiya 1:12

Klik op de foto's voor vergroting.

 

 

Bouwmodel van één van de meest innovatieve racers die Honda gebouwd heeft. Gedurende de bouw zult u ontdekken wat ik hiermee bedoel.

Met deze innovatieve Honda werd het wereldkampioenschap 500cc dan wel niet behaald. Toch heeft deze bijzondere racer Tamiya er van overtuigd een model van deze motor uit te brengen.

De inhoud van deze kit bestaat uit:

1 wit rek onderdelen, kabels en leidingen.

 

Het bovendeel van de kuip bestaat uit één geheel. 1 kuipruit.

 

1 zwart rek onderdelen.

 

1 grijs rek onderdelen.

 

1 rek in neutrale kleur, busjes, boutjes, veer en de bekende schroevendraaier van Tamiya.

 

set banden.

 

2 vellen met decals en 1 vel met masking sjablonen.

 

Uitgebreid voorbeeld voor plaatsing decals. Er zijn 3 uitvoeringen mogelijk; Freddie Spencer, Randy Mamola en Ron Haslam. Dit model wordt de uitvoering van Spencer.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. De onderkuip bestaat uit 3 delen.

 

De onderkuip hoeft niet gelijmd te worden aan het bovendeel. Deze kan er aan vast geklikt worden.

 

De tank bestaat uit 4 delen. Het voorspatbord is één geheel.

 

De zwarte luchtslangen worden na het spuiten bevestigd.

 

De zit bestaat uit 7 onderdelen.

 

Het zwarte zadeldek en rug kussen worden na het spuiten gemonteerd. Alle delen van het bodywerk zijn nu samengesteld en gepolijst. Volgende handeling is het in kleur spuiten.

 

De basis van het bodywerk gaat gespoten worden. Hiertoe zijn masking sjablonen bijgevoegd die behulpzaam zijn bij het spuiten van de kleurzones.

 

Als eerste zijn alle onderdelen volledig wit gespoten. Daarna zijn de masking sjablonen aangebracht en wordt de 1e kleur aangebracht. In dit geval rood.

 

Dit wordt op alle onderdelen toegepast.

 

De kleur blauw wordt uitgevoerd met de op maat geleverde decals. Zie het decal vel zoals eerder getoond. Dit is natuurlijk ook goed te spuiten. Maar voor diegene die hier niet over beschikken is het ook goed te doen op de volgende manier. Het is een zeer lastig en precies werkje waar veel modelbouwers op struikelen om dit er netjes op te krijgen. De decals zijn flinterdun en scheuren snel als je teveel wil corrigeren. Als er dan kleine scheurtjes ontstaan is dit moeilijk bij te werken met de hand en ga je dit snel zien. Daarom wil ik laten zien hoe dit het beste op te lossen is. Maak kleur aan gelijk aan de kleur van je decal en breng op de moeilijke plaatsen vast de kleur met de hand aan. Nu worden kleine onvolkomenheden direct gecamoufleerd en zijn nauwelijks zichtbaar. Ditzelfde proces pas ik toe bij de lastige posities van de nummer platen.

 

Tamiya heeft het probleem van scheurende decals kennelijk wel voorzien. Op het decal vel zijn een reserve balk geel en blauw aanwezig. Hier kan je kleine stukjes van afknippen ter reparatie. Omdat de decals heel dun zijn werkt dit ook goed. Voor het plaatsen van de decals bewerk ik de ondergrond dun met Microset. Na het aanbrengen van de decals nabewerken met decolset. Na aanbrengen regelmatig droog föhnen. De decals trekken nu strak op de ondergrond.

 

Op deze manier kan een perfect resultaat bereikt worden. Na het aanbrengen van de decals worden alle delen afgelakt met meerdere lagen blanke lak voor een strak resultaat. De binnenzijde van het bodywerk is mat zwart gemaakt. Het zadeldek zwart gespoten en afgewerkt met zijdeglans lak.

 

De koelslangen op de pseudo tank aangebracht.

 

De stroomlijn is volgens hetzelfde procedé samen gesteld. De onderkant is niet verlijmd maar wordt op het bovendeel geklemd.

 

De NS500 beschikte nog over een conventioneel frame waar de motor in opgehangen werd. Voor de nieuwe NSR heeft Honda een compleet nieuw aluminium frame ontwikkeld waar de motor onder kwam te hangen.

 

Het motorblok is de nieuwe vier cilinder in V opstelling. Tamiya heeft hier wel werk van gemaakt. Veel onderdelen voor een gedetailleerd beeld.

 

De bouwtekening laat zien hoe mooi dit blok is nagebouwd.

 

Het blok is gemonteerd. Nu kan het gespoten en op kleur gebracht worden.

 

De basis is zijdeglans zwart gespoten. Verder de eerste details ingekleurd en decal "Honda" aangebracht.

 

Nu de beurt aan de carburators en de overige details om op kleur te brengen.

 

Het resultaat geeft een prachtig gedetailleerd blok van maar 4 centimeter groot.

 

Dit NSR500 V-4 motorblok staat voor het begin van 17 jaar deelname aan de WK wegrace 500cc tot 2002. Met ingang van 2002 werd nog 2 jaar deelgenomen in de nieuwe klasse MotoGP. In totaal werd in deze periode 12  keer het Wereldkampioenschap behaald.

 

Het frame is op kleur gebracht inclusief de accenten op diverse onderdelen.

 

Het blok hangt nu onder het frame. De eerste serie kabels zijn aangebracht.

 

Tijd om de uitlaten te verlijmen.

 

De lijmverbindingen zijn geschuurd en gepolijst. Het samenstel met dempers kan nu in kleur gespoten worden.

 

Het kleuren van de uitlaten. Van links naar rechts: 1 basis - 2 dark grey gespoten - 3 lasnaden aluminium en daarna afgeplakt + zwarte accenten aangebracht bij de bochten, lasnaden en uiteinde 4 Daarna gaat het kleuren op gevoel. gebruikte kleuren zijn aluminium, clear Orange, clear blue, gold.

 

Gereed voor montage.

 

Het eerste deel van de upside down montage is nu zichtbaar. De pasvorm is perfect. De uitlaten worden met schroeven vastgezet en zitten strak op hun plaats.

 

De 1e set onderdelen voor de achterzijde van de motor zijn klaar om gespoten te worden.

 

In de schokdemper zijn 2 rubber bussen geplaatst die de veerstang omklemmen. De onderdelen zijn gespoten en gereed voor montage.

 

De 2e set onderdelen voor de achterzijde

 

 is ook op kleur gebracht en klaar voor montage.

 

De banden zijn geschuurd en de hinderlijke naad op het midden van de band is verdwenen.

 

De achterbrug, schokdemper en remschijf zijn samengesteld en gereed voor montage van het achterwiel .

 

De montage van het achterwiel is compleet en kan nu aan het frame bevestigd worden.

 

Even opletten met de bevestiging van de achterdemper. Eénmaal in de juiste positie past alles nauwkeurig in elkaar.

 

De onderdelen voor de voorvork met de stuurinrichting heb ik in drie groepen verdeeld om in kleur te spuiten. Zo blijft het overzichtelijk.

 

De voorvork is star en kan dus helaas niet veren.

 

Het spatbord was al mee gespoten met het body werk.

 

Het 1e deel is gereed. Nu de stuurinrichting nog.

 

Alle onderdelen die over de voorvork geschoven worden hebben in de ronding een platte kant. Dit zorgt er voor dat de montage perfect is.

 

Rechts onder bevind zich de kleine benzinetank die achter het stuur gemonteerd wordt.

 

De montage is ook hier perfect verlopen. De passing van de onderdelen is uitstekend.

 

De kleine benzinetank is op het frame achter het balhoofd gemonteerd. Een pomp zorgt er voor dat er altijd voldoende brandstof opgepompt wordt uit de grote tank die later bevestigd wordt. Vanuit dit tankje wordt de motor van brandstof voorzien.

 

De benzinetank bestaat uit 4 delen.

 

Na montage de tank in dark aluminium gespoten.

 

De tank  komt uiteindelijk onder het frame te hangen en past precies onder in de kuip.

 

Ook hier is de passing weer perfect en kan de tank moeiteloos gemonteerd worden.

 

De brandstofleidingen verbinden de onderste tank met eerder genoemd tankje achter het balhoofd.

 

Een fraai stukje innovatief constructie werk. Jammer dat uiteindelijk het weggedrag van de motor niet op alle circuits werkte en Honda weer terug greep op de conventionele constructie.

 

Tijd om de motor af te bouwen. De rem- en schakelset alsmede de kuipsteunen monteer ik als laatste. In de bouwbeschrijving hadden deze al veel eerder gemonteerd moeten worden. Maar dit zijn tere onderdelen die makkelijk afbreken tijdens de bouw.

 

De dummy tank en de zit kunnen nu gemonteerd worden.

 

Het model behoort bij mij tot één van mijn favorieten. Enerzijds door de perfecte passing van de onderdelen waardoor het bouwen een genot is. Anderzijds door het bijzondere ontwerp van deze motor. Jammer dat ik op het laatst toch één puntje van kritiek moet geven. Voor het spuiten heb ik gebruik gemaakt van de meegeleverde masking modellen. Na de montage kom je er achter dat de witte en blauwe striping aan de zijkant niet mooi doorlopen. Op internet zie ik dat andere bouwers hetzelfde resultaat hebben.

 

Via de onderstaande link kunt u naar het volledige foto verslag van dit model.