Honda 4 cylinder NSR500 Freddie Spencer WK 1984 - Tamiya 1:12
Klik op de foto's voor vergroting.
Nadat Honda in 1983 voor het eerst de wereldtitel 500cc had bemachtigd met de 3 cilinder twee takt motor NS500 wilde men dit resultaat in 1984 voort zetten. De 3 cilinder was gebouwd uit oogpunt van gewicht besparing in combinatie met wegligging en prestaties. De concurrenten reden al met 4 cilinders en voor 1984 nam Honda de beslissing om ook een 4 cilinder te ontwikkelen met de naam NSR500. Zij kwamen met een heel innovatieve racer waarbij de uitlaten boven de motor werden gemonteerd onder de dummy tank. De brandstoftank verhuisde naar het onderste deel van de kuip, dus onder de motor. Honda had de filosofie dat met het verplaatsen van het gewicht naar beneden dit de wegligging ten goede moest komen. Tevens was een uniek nieuw aluminium frame gebouwd waar de motor aan opgehangen werd. De motor presteerde niet even goed op alle circuits en er werden uiteindelijk maar 4 races gewonnen. Spencer gaf halverwege het seizoen aan liever op zijn oude 3 cilinder te stappen. De wereldtitel werd verloren aan Yamaha. Voor 1985 kwam Honda terug met de nieuwe NSR500 met de conventionele posities van tank en uitlaten en werd het opnieuw wereldkampioen met Freddie Spencer.
De kleur blauw wordt uitgevoerd met de op maat geleverde decals. Zie het decal vel zoals eerder getoond. Dit is natuurlijk ook goed te spuiten. Maar voor diegene die hier niet over beschikken is het ook goed te doen op de volgende manier. Het is een zeer lastig en precies werkje waar veel modelbouwers op struikelen om dit er netjes op te krijgen. De decals zijn flinterdun en scheuren snel als je teveel wil corrigeren. Als er dan kleine scheurtjes ontstaan is dit moeilijk bij te werken met de hand en ga je dit snel zien. Daarom wil ik laten zien hoe dit het beste op te lossen is. Maak kleur aan gelijk aan de kleur van je decal en breng op de moeilijke plaatsen vast de kleur met de hand aan. Nu worden kleine onvolkomenheden direct gecamoufleerd en zijn nauwelijks zichtbaar. Ditzelfde proces pas ik toe bij de lastige posities van de nummer platen.
Tamiya heeft het probleem van scheurende decals kennelijk wel voorzien. Op het decal vel zijn een reserve balk geel en blauw aanwezig. Hier kan je kleine stukjes van afknippen ter reparatie. Omdat de decals heel dun zijn werkt dit ook goed. Voor het plaatsen van de decals bewerk ik de ondergrond dun met Microset. Na het aanbrengen van de decals nabewerken met decolset. Na aanbrengen regelmatig droog föhnen. De decals trekken nu strak op de ondergrond.
De bouwtekening laat zien hoe mooi dit blok is nagebouwd.
Volgende keer verder.