Honda_CB450 K0_Black Bomber
Klik op de foto's voor vergroting
NITTO KAGAKU LTD.CO is een voormalig Japanse fabrikant van modelbouw kits. Zij fabriceerde van 1963 tot 2003 kits in diverse categorieën. Vanaf de zeventiger jaren legde Nitto zich ook toe op de mini kits in de kleinere schalen waaronder veel militaire kits. Motorfietsen werden in mindere mate gefabriceerd. De Nitto kits die nu aangeboden worden komen dus uit privé verzamelingen en tref je aan op diverse handel sites.
Nitto behoorde tot de vroege fabrikanten van modelbouw kits. De Honda 450 is de eerste kit van dit merk die ik ga bouwen en ik ben benieuwd naar de kwaliteit.
Het frame bestaat uit 2 helften die koud op elkaar verlijmd worden, dus geen pen gat verbinding. Goed opletten dat de helften niet verschuiven met lijmen. De standaard wordt tussen de frame helften geklemd. Dan dienen nog 2 vul platen aan de onderzijde in het frame gemonteerd te worden. Ook hier geen pen gat verbinding dus goed uit mikken waar zij moeten komen. De passing klopt niet helemaal dus licht in model vijlen.
De tekening nog eens goed bekeken en het lijkt of de helften van de cilinderkop individueel tegen het frame gemonteerd dienen te worden. Er ontstaat dan wel een gat tussen de helften ter dikte van het frame. En waar slaat dan de pen gat verbinding nog op ? In het frame zit geen corresponderende pen gat verbinding.
Uit eindelijk er voor gekozen het bovenste gekromde deel van de kop af te slijpen. Dit deel moet de bevestiging van het blok aan het frame verbeelden. Later zal ik hier een vervangende beugel voor in de plaats maken. Tussen de beide helften is nu een vulstuk geplaatst ter dikte van het frame. Nu past het blok perfect en kan het er weer uit om op kleur te brengen.
2 rekken met chrome onderdelen was in de zeventiger jaren erg lux. De meeste andere merken leverden nog geen chrome rek. Bij dit model is het wel te veel van het goede en derhalve een aantal onderdelen geselecteerd waarvan het chrome verwijderd is. Later in de bouw ziet u de nieuwe kleur overeenkomstig de originele motor.
Bij deze kit wordt het tandwiel in de ketting verlijmd. Deze methode nog niet eerder gezien. Nitto had zo zijn eigen methode. Bij andere leveranciers wordt ketting en tandwiel als geheel geleverd. Bij de latere modellen werd het tandwiel en een rubberen ketting los geleverd waardoor het geheel kon meedraaien met het wiel.
De kentekenplaathouder uitgevoerd in zwart. De meegeleverde brede kentekenplaat vervangen voor een smaller Nederlands exemplaar. De bevestigingsvleugels zijn ingekort. Achterlicht gekleurd en de richting aanwijzers zijn bespoten met "clear orange" van het merk Mr.Hobby.
Zo behouden zij een mooie transparante look.
De volgorde van de bouw heb ik aangepast. Het monteren van het stuur met alle onderdelen daar om heen stonden in de beschrijving direct na het monteren van de voorvork. Ik heb er mee gewacht om beschadiging te voorkomen bij het monteren van het achterbord en de uitlaten. Ook de voetsteunen etc worden om die reden tot het laatst bewaard.
De spiegels zijn uitgevoerd met glaasjes. Deze hebben geen bevestiging en moeten koud op de spiegel verlijmd worden. Aardigheidje van Nitto wat ik nog niet eerder ben tegen gekomen. Het stuur kan maar op één manier geplaatst worden. Wanneer de spiegels in de bestemde gaatjes in het handvat geplaatst worden staan zij onnatuurlijk achterover geheld naar de grond gericht. Nieuwe gaatjes geboord en opgelost.
Op het zadel zijn kleine ronde verdikkingen aangebracht die de indruk van klinknagels moeten suggereren. Ze zijn niet mooi rond en onregelmatig gevormd. Dat krijg je niet mooi afgewerkt. Op de bovenste afbeelding heb ik de verdikkingen aan de achterzijde al verwijderd. Op de onderste afbeelding heb ik gaatjes geboord en voorbewerkt voor een nieuwe bevestiging.
De gaatjes voorzien van de koppen van ouden spelden uit de oude naaidoos die de uitstraling geven van klinknagels. Als laatste de Decal geplaatst en afgelakt.