Honda_CB450 K0_Black Bomber

Klik op de foto's voor vergroting

 

NITTO KAGAKU LTD.CO is een voormalig Japanse fabrikant van modelbouw kits. Zij fabriceerde van 1963 tot 2003 kits in diverse categorieën. Vanaf de zeventiger jaren legde Nitto zich ook toe op de mini kits in de kleinere schalen waaronder veel militaire kits. Motorfietsen werden in mindere mate gefabriceerd. De Nitto kits die nu aangeboden worden komen dus uit privé verzamelingen en tref je aan op diverse handel sites.

Nitto behoorde tot de vroege fabrikanten van modelbouw kits. De Honda 450 is de eerste kit van dit merk die ik ga bouwen en ik ben benieuwd naar de kwaliteit.

 

De inhoud van deze kit bestaat uit 2 rekken in chroom kleur.

 

1 rek met glas, lijm (die niet gebruikt wordt) en een decal set.

 

1 rek uitgevoerd in zwart

 

en de set banden + een gebrekkige handleiding. Wat voor die tijd niet vreemd was. Totaal kom je op een aantal van ruim 130 onderdelen.

 

Het frame bestaat uit 2 helften die koud op elkaar verlijmd worden, dus geen pen gat verbinding. Goed opletten dat de helften niet verschuiven met lijmen. De standaard wordt tussen de frame helften geklemd. Dan dienen nog 2 vul platen aan de onderzijde in het frame gemonteerd te worden. Ook hier geen pen gat verbinding dus goed uit mikken waar zij moeten komen. De passing klopt niet helemaal dus licht in model vijlen.

 

Er zat een lichte verdikking op het frame die als blokkade voor de standaard diende. Daar schoot de standaard regelmatig langs dus zelf een blokkade ingezet.

 

Het motorblok bestaat uit 2 helften met een hele slechte passing, aan de voorzijde is de afwijking duidelijk te zien. Die wordt nog opgevuld en bijgewerkt. De cilinders bestaan uit 1 deel. De kop uit 2 helften met een pen gat verbinding die exact overeenkwam. 

 

Echter bij de 1e passing was het blok te hoog voor inbouw in het frame en kreeg ik het met geen mogelijkheid gemonteerd.

 

De tekening nog eens goed bekeken en het lijkt of de helften van de cilinderkop individueel tegen het frame gemonteerd dienen te worden. Er ontstaat dan wel een gat tussen de helften ter dikte van het frame. En waar slaat dan de pen gat verbinding nog op ? In het frame zit geen corresponderende pen gat verbinding.

 

Uit eindelijk er voor gekozen het bovenste gekromde deel van de kop af te slijpen. Dit deel moet de bevestiging van het blok aan het frame verbeelden. Later zal ik hier een vervangende beugel voor in de plaats maken. Tussen de beide helften is nu een vulstuk geplaatst ter dikte van het frame. Nu past het blok perfect en kan het er weer uit om op kleur te brengen.

 

De start van de bouw is veelbelovend. Afwachten wat ons nog meer te wachten staat.

Hier een foto van een originele CB450 K0. Deze foto zal de leidraad vormen voor de bouw van deze kit.

 

2 rekken met chrome onderdelen was in de zeventiger jaren erg lux. De meeste andere merken leverden nog geen chrome rek. Bij dit model is het wel te veel van het goede en derhalve een aantal onderdelen geselecteerd waarvan het chrome verwijderd is. Later in de bouw ziet u de nieuwe kleur overeenkomstig de originele motor.

 

De originele decals (zie foto 3) zijn verkleurd en van zeer slechte kwaliteit en uitvoering. Een nieuwe set gemaakt met Nederlands kenteken.

 

De tank en de koplamp bestaan ieder uit 2 helften. Deze verlijmd en gepolijst. Daarnaast nog 2 tank pads.

 

De tank is in kleur gespoten en afgewerkt met blanke lak. Hij kan nu samengesteld worden.

 

De tank is klaar. Nieuwe decals aangebracht.

 

De zij kappen op kleur gebracht. De kleur is grijs gemengd met een klein beetje aluminium. En ook hier de decals aangebracht en afgelakt. De lak van de tank en de schilden kan nu uitharden terwijl ik verder ga met de bouw.

 

De cilinderkop is hier nog origineel met de welvingen bovenop die inmiddels  verwijderd zijn. Het middendeel van het motorblok wordt grijs gemengd met een klein beetje aluminium. De zij kappen in aluminium met chroom kapjes.

 

En dit is het resultaat.

 

De cilinders en carburateurs zijn dark aluminium gespoten. De kop is aluminium gemengd met een klein beetje grijs en chroom deksels.

 

Het blok met de achterbrug ingebouwd in het frame + bougies geplaatst. Bovenop de cilinderkop nieuwe beugels gemonteerd. Het koud voor passen is zeer nuttig geweest want nu past het blok perfect. Niets is zo frustrerend als onderdelen die niet passen terwijl ze al in kleur afgewerkt zijn.

 

Bij het monteren van de carburateurs dient rekening gehouden te worden met de stand. Zij moeten straks mooi aansluiten op de zij kappen.

 

De achterbrug is al gemonteerd dus kan de achterzijde afgebouwd worden. Kettingkast opnieuw gespoten en ketting op kleur gebracht. Het verchroomde tandwiel is nu uitgevoerd in dark aluminium.

 

Bij deze kit wordt het tandwiel in de ketting verlijmd. Deze methode nog niet eerder gezien. Nitto had zo zijn eigen methode. Bij andere leveranciers wordt ketting en tandwiel als geheel geleverd. Bij de latere modellen werd het tandwiel en een rubberen ketting los geleverd waardoor het geheel kon meedraaien met het wiel.

 

De schokbrekers zijn eenvoudig uitgevoerd en kunnen niet veren.

 

Deze montage is gereed.

 

Verder met de voorzijde. Eerst alles op kleur brengen. De ankerplaat met rem handel wordt hier geleverd zoals afgebeeld. Bij andere leveranciers worden deze onderdelen weer los geleverd. Nitto kiest iedere keer voor een tegengestelde keuze.

 

Het voorspatbord is gelijk aan de zij kappen gespoten in grijs gemengd met een klein beetje aluminium. De ankerplaat uitgevoerd in dark aluminium met aluminium handels. De voorvork is uit één deel en kan dus niet veren. Gelijk het origineel exemplaar in zwart, chroom en aluminium gespoten.

 

Bij deze vorkpoot is goed te zien dat er gietresten aanwezig zijn. Deze zitten op veel onderdelen en sommige zijn hardnekkig en moeten dus netjes verwijderd worden. De banden hadden ook veel gietresten op het profiel en de banden zijn geschuurd.

 

De montage is geen probleem. Wel regelmatig tijdens de bouw gaatjes moeten uitboren omdat de onderdelen te dik zijn. En dat lag niet aan het spuitwerk.

 

De uitlaten zijn in chroom uitgevoerd en bestaan uit 2 helften + een bocht. Het chroom is perfect en nog in nieuwstaat.

 

De uitlaatbochten verwarmd en iets bijgebogen om ze mooi rond het blok te laten lopen.

 

Het chroom is mooi maar hoort niet op de K0. Zijn opvolger de K1 was wel met chroom spatborden uitgevoerd.

 

Het chroom moet dus plaatsmaken voor de originele kleur. Grijs gemend met een klein beetje aluminium.

 

De kentekenplaathouder uitgevoerd in zwart. De meegeleverde brede kentekenplaat vervangen voor een smaller Nederlands exemplaar. De bevestigingsvleugels zijn ingekort. Achterlicht gekleurd en de richting aanwijzers zijn bespoten met "clear orange" van het merk Mr.Hobby.

Zo behouden zij een mooie transparante look.

 

De kentekenplaat houder wordt met het achterlicht op het spatboord bevestigd. Er is een bevestiging sleuf aangebracht op de steun van het achter bord. Hier zit enige ruimte in dus even extra aandacht dat hij exact in het midden zit. Gelijk een NL sticker aangebracht.

 

De volgorde van de bouw heb ik aangepast. Het monteren van het stuur met alle onderdelen daar om heen stonden in de beschrijving direct na het monteren van de voorvork. Ik heb er mee gewacht om beschadiging te voorkomen bij het monteren van het achterbord en de uitlaten. Ook de voetsteunen etc worden om die reden tot het laatst bewaard.

 

Alles is nu op kleur en voor gemonteerd. Nieuwe decal voor de teller geplaatst.

 

Alle getoonde onderdelen gemonteerd. Bij deze kit zijn geen kabels meegeleverd en ook geen echte bevestigingspunten aangebracht. Uit eigen voorraad kabels op maat gemaakt en aansluit punten gecreëerd.

 

Volgende keer verder