Home » Gilera 500 restauratie

Gilera 500cc, wereldkampioen 1950 en 1952

Umberto Masetti

Wereldkampioen 1950 en 1952

 Onlangs een Gilera 500 van Protar op de kop getikt. Het model verkeert in slechte staat, geen kuip en een aantal onderdelen zijn afgebroken. Maar hij is goed geschikt voor de restauratie die ik voor ogen heb. Deze Gilera heb ik al in de uitvoering van Geoff Duke (uitvoering met de half top) en Libero Liberati  (uitvoering met de volle kuip).  Dit model wil ik restaureren naar de vroege uitvoering van 1950 zoals Umberto Masetti er het wereldkampioenschap mee behaalde.

 

Klik op de foto's voor vergroting.

 

De motor van Massetti had een aantal kenmerkende verschillen met dit model. Er zullen dus een aantal zaken aangepast dienen te worden.

De voor- en achtervering wijzigen, een voor- en achterspatbord aanbrengen, de uitlaten inkorten, een stuurkuipje maken met rechte ruit en nummer schilden aan de zijkant aanbrengen. Daarnaast ook nieuwe decals maken.

 

Eerst het model gedemonteerd. De onderdelen kunnen nu goed gereinigd en geschuurd worden.

Het hele model zal van een nieuwe laklaag voorzien worden.

 

Oude decals verwijderen en alle oneffenheden schuren.

 

Dit model wordt met een stuurkuip uitgevoerd. Derhalve kan de kuipbevestiging aan de voorzijde van het frame verwijderd worden. De ophangbeugels voor de uitlaatdempers worden  ook verwijderd aangezien  Masetti zonder einddempers reed.

Aan de rechterzijde van het frame zijn deze wijzigingen al uitgevoerd.

 

Er zaten diverse krassen in de lak van de tank. Daarom alle lak verwijderd, goed geschuurd en geplamuurd.

 

Ook het zadel had kleine beschadigingen die nu hersteld zijn.

 

Alle chroomdelen zijn aangetast en zullen opnieuw gespoten te worden.

 

Links de originele telescoop vering bij dit model.

Rechts de aangepaste vering in up side down uitvoering.

Van koperdraad spatbord beugels gemaakt.

Het spatbord komt uit de reserve voorraad.

 

Links de originele schokdemper met open veerelement.

Rechts de aangepaste gesloten schokdemper.

Ook hier is een achterspatbord uit de reserve voorraad  gemonteerd.

Nu alles past en op zijn plaats zit kan het afwerken en spuiten van deze delen beginnen.

 

De kale delen eerst in de primer en daarna in de kleur gespoten.

 

De wielen zijn nog in goede conditie en het spuitwerk maakt ze weer als nieuw.

 

Stuurkuipjes zijn lastig te vinden dus heb ik deze zelf gemaakt.

 

De tank ook eerst in de primer gezet en vervolgens in de kleur gespoten.

Daarna eigenmaak decals aangebracht en afgewerkt met een aantal lagen blanke lak.

Het zadel gespoten met bandenzwart.

 

Frame en motorblok zijn ook in de kleur gezet en de opbouw gaat nu snel.

 

Voorvork gereed voor montage.

 

De laatste montage fase. Hier zit de teller unit nog op zijn originele steun.

De stuurkuip kwam te ver naar voren en derhalve heb ik de steun verwijderd en een nieuwe korte montage gemaakt.

 

De Gilera is afgebouwd.