Benelli 250cc - Tarquinio Provini - Protar 1:9

Klik op de foto's voor vergroting

 

Even een korte inleiding.

Tarquinio Provini was een ex racer met 2 wereldtitels op zak.

1957 met de 125cc Mondial  en in 1958 op de 250cc MV Agusta. Daarna nog vele jaren voor mondial gereden maar zonder wereldtitels.

In 1964 is hij overgestapt naar Benelli. In dat jaar won hij de Grand Prix van Spanje en werd 5e in de eindstand van het Wereldkampioenschap 250cc.

In 1966 is Provini ernstig ten val gekomen tijdens de trainingen van de TT op het eiland Man. Dit betekende het einde van zijn race carrière.

Hij richtte het bouwdozenmerk Protar op. De Benelli 250cc 4 cylinder had kennelijk een aparte plek in zijn hart. Deze motor behoorde tot 1 van de eerste modellen die hij uitbracht. In het logo van Protar is deze benelli ook aanwezig.

De uitvoering van dit te restaureren model is zoals Tarquinio er mee geracet heeft en is van de eerste serie die hij op de markt bracht.

 

Dit is weer een model wat liefdevol gebouwd is in de zeventiger jaren en daarna in een hoek terecht gekomen waar hij vergeten is. Onder het stof en diverse onderdelen afgebroken of vermist. Maar gelukkig is hij bewaard gebleven en het is de uitdaging om hem weer in oude glorie te herstellen.

 

De lijm uit de 70er jaren had niet de eigenschappen van hedendaagse lijm. Er werd snel te veel gebruikt en het gaf vlekken. Bij dit model is ook overvloedig lijm gebruikt.

 

Een deel van de vering ontbreekt.

 

Het zadel heeft lijmschade en de decall van de tank kan gelukkig wel hersteld worden.

 

Nieuwe decal voor de teller maken.

 

Het blok is onbewerkt. Die ga ik op kleur brengen. Maar eerst het model zo veel als mogelijk demonteren. Er is al een hoop afgebroken en met demonteren zal er ook wel weer het nodige afbreken. Dan begint het leuke werk van herstellen en weer opbouwen.

 

De kuip is aan de voorzijde gescheurd. De beide helften worden alleen nog vastgehouden door de ruit. Deze is zwaar verlijmd en kon ik niet loskrijgen. Risico op breuk was te groot. De kuip wordt gerepareerd. Ook een nieuwe decal maken en vervangen.

 

De decals aan de zijkant van de kuip en op de tank zijn de originele en nog in goede staat. Die wil ik graag behouden. Kleine beschadigingen worden bijgewerkt. Het zadel heeft aan de zijkant lijm schade + krassen op de tank. Het bodywerk kan nu gereinigd worden inclusief de decals.

 

Het motorblok is onbewerkt en wordt op kleur gebracht. Je kan zien dat dit een van de eerste modellen is die Provini ontwikkeld heeft. Er zijn geen kuipsteunen. De kuip wordt aan weerszijde met een schroef aan het motorblok bevestigd. Hiervoor zijn gaten in het blok geboord. De latere modellen zijn wel uitgerust met kuipsteunen.

 

Tijdens de demontage breken altijd de verbindingen af. Dat betekent nieuwe pen-gat verbindingen maken. Voor de teller wordt een nieuwe decal gemaakt.

 

Het chroom is aangetast. De naaf deksels worden op kleur gebracht.

 

Ook hier is het chroom aangetast De bevestigings-pennen (voorzijde) en de ophang ogen van de uitlaten zijn afgebroken. Ook de bevestigings-pennen van de voetrusten moeten hersteld worden.

 

Als eerste al het chroom verwijderd. Nu kan het herstel beginnen. Reparatie van afgebroken delen, lijmresten verwijderen, schuren en polijsten etc.

 

De Kuip is weer hersteld. Het groene vlak is geschilderd. Nu decal nr 6 er nog op en in de lak.

 

Nieuwe beugels voor het spatbord gemaakt. Eerst droog passen, ze zitten perfect. In verband met de lijm beschadiging het zadel schoongemaakt, geschuurd en gepolijst. Die is ook weer ok.

Bij het demonteren zijn alle bevestigingspunten van het frame en het blok afgebroken. Alle punten geschuurd en opnieuw geboord en voorzien van nieuwe pen/gat verbindingen.

 

Daarna droog passen. Frame en blok sluiten perfect aan.

Nu kan alles  in kleur gespoten worden.

 

 

Eerst het motorblok op kleur gebracht.

 

Frame en voorvork gespoten en afgelakt. Nieuwe decal voor de teller gemaakt gelijk aan de originele.

 

Bougies kabels aangebracht. Nu kan het blok in het frame geplaatst worden.

 

Door het droog passen weet ik dat alles perfect past en is de montage eenvoudig.

 

De onderdelen voor de achterbrug zijn op kleur gebracht en gereed voor montage.

 

Het herstellen van de afgebroken verbindingen van de vering en de stabilisatorstang heeft het meeste tijd gekost. Alles zit weer stevig op zijn plek.

 

Het voorwiel en de naaf deksels zijn op kleur en kunnen gemonteerd worden. De schakel pedalen zijn schoon gemaakt en hebben een eerste chroomlaag gehad.

De bevestigingspunten van de rem/schakel set zijn afgebroken. Koud lijmen blijft altijd een zwak punt. Met de standaard er onder breekt het snel weer af. Simpele oplossing is om gaatjes te boren in frame en pedaal. Speld in het pedaal lijmen en afknippen.

 

De uitlaten zijn geschuurd en gepolijst en zwart gespoten. De bevestigingspunten zijn hersteld.

 

Het body werk gereinigd en gepolijst. De decals schoongemaakt en vastgezet waar ze losgekomen waren, kleine beschadigingen met de hand bij gewerkt.

 

Het model is af en ik ben blij met het behoud van de originele decals.

 

Als laatste de kuip er op, die is weer voorzien van het nieuwe startnummer. Het complete fotoverslag van de Benelli kunt u bekijken via onderstaande link.