AJS  Boy  Racer  350cc, Protar 1:9

Klik op de foto's voor vergroting.

Na de Tweede Wereldoorlog richtte AJS zich vooral op de 500cc-klasse, eerst met de AJS V4-compressorracer en daarna met de tweecilinder E90/E95 Porcupine. Maar men vond ook dat er een 350cc-productieracer moest komen die voor iedereen te koop was.

Bij zijn introductie in het voorjaar van 1948 was de AJS 7R Boy Racer meteen een succes. Niet alleen waren de resultaten van de privérijders overtuigend, zowel Norton als Velocette kregen het niet voor elkaar een behoorlijke "toonbankracer" te bouwen, waardoor klanten als vanzelfsprekend bij de AJS terechtkwamen. Tot ver in de jaren zestig was de AJS 7R daardoor een ideale machine voor beginnende- en amateurcoureurs, zowel in het Verenigd Koninkrijk, het Eiland Man als op het continent.

 

Toegevoegd blad bij de bouwbeschrijving

Deze beschrijving is zowel voor de Matchless G50 als de AJS Boy racer en geeft een korte historie van deze motoren.

De Ajs Boy racer behoort tot de vroege modellen van Protar. Aangezien de matchless G50 geïnspireerd was op de boy racer verschillen de modellen alleen op enkele details. Die zijn ook doorgevoerd bij de bouw en expliciet aangegeven in de beschrijving.

 

De inhoud van de doos bestaat uit:

- Bouwbeschrijving

- Decals

- Diverse rekken uitgevoerd in grijs, zwart, chrome en goudkleur.

- glasdelen

- rubber bekabeling en banden.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het body werk, daarnaast neem ik gelijk de overige onderdelen mee die zwart gespoten worden.

 

Het spuiten is niet noodzakelijk maar zoals u kunt zien geeft het wel een diepere kleur en glans en dus de moeite waard. Nu kan ik de decals aan gaan brengen.

 

De decals zijn aangebracht. Ziet er al goed uit maar wordt nog afgewerkt met diverse lagen blanke lak om de decals te beschermen.

 

De onderdelen voor het motorblok zijn klaar om op kleur te brengen.

 

De cylinder wordt opgebouwd door stapeling van alle koelribben. Diverse onderdelen zijn al samengesteld alvorens in kleur te spuiten.

 

Het goudkleurige effect van het blok werd veroorzaakt door een anti-corrosie lak.

 

De volgende serie onderdelen kunnen op kleur gebracht worden en samengesteld worden met het motorblok.

 

Om vervolgens het geheel in het frame te monteren.

 

De ketting niet vergeten om het voortandwiel te leggen.

De schokbrekers en de achterbrug worden in de montage gelijk meegenomen.

 

Volgende stap wordt de voorvork.

 

De voorvork is gereed om te monteren.

 

Geen voor montage gedaan maar direct op de motor geplaatst.

 

 

Bij de meeste bouwmodellen bestaat een wiel uit 2 helften. Bij dit model bestaat een wiel uit 9 onderdelen.

De naaf tussen de velgen wordt samengesteld uit diverse ringen die geklemd worden tussen de velg helften. Daarna komt aan de buitenkant van de velg nog een aparte velgrand die de band opsluit.

Het voorwiel is hier al deels gemonteerd. Het achterwiel ligt nog in losse delen.

 

Dat betekende wel een hoop schuurwerk. Al het chroom op de lijmpunten moet verwijderd worden om een goede verbinding te krijgen. Het resultaat is wel een mooi opgebouwde stevige velg.

 

Met de montage van de wielen begint de motor smoel te krijgen.

 

De bekabeling is aangebracht.

 

De eindfase is aangebroken. Hij kan nu afgebouwd worden.

 

Het model is gereed.

 

Via onderstaande link gaat u naar de diaserie van de AJS.