MV Agusta 500 - 4 cylinder  -  Mike Hailwood  -  Protar 1:9

 Wereldkampioen 1956 en 1958 t/m 1960

Coureur: John Surtees, Brit

geboren 11 februari 1934,

overleden 17 maart 2017.

 

Wereldkampioen 1961

Coureur: Gary Hocking, Welsh-Rhodesisch (het huidige Zimbabwe)

geboren 30 september 1937,

overleden 21 december 1962.

 

Wereldkampioen 1962 t/m 1965

Coureur: Mike Hailwood, Brit

geboren 2 april 1940

overleden 23 maart 1981.

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

 

Algemene info

 

John Surtees, Wereldkampioen 1956, 1958 en 1960.

Surtees reed van 1952 tot 1960 in diverse klasses van de motorsport en stapte daarna over naar de Formule 1. In 1964 werd hij wereldkampioen met Ferrari.

In 1950 was Piero Remor (de ontwerper van het Gilera blok) overgestapt naar MV Agusta, waar hij vrijwel dezelfde motor nog eens ontwierp. De MV Agusta coureurs moesten het dus opnemen tegen zijn eigen ontwerp, en uiterlijk waren er tussen de Gilera's en de MV Agusta's nauwelijks verschillen. In 1956 was het raak en wist de MV de Gilera achter zich te houden. In 1957 was het nog 1 keer de beurt aan Gilera waarna vanaf 1958 MV Agusta aan zijn roemrijke zegetocht in de historie van de 500cc klasse begon.

 

Gary Hocking, Wereldkampioen 1961.

In 1958 verliet Gary Hocking Rhodesië om in Europa te gaan motorracen. Dat deed hij niet onverdienstelijk en wist aansprekende resultaten in diverse klasses met verschillende merken motoren te behalen.

Vanaf 1960 rijdt Hocking alle races op een MV Agusta. Na het vertrek van John Surtees werd hij eerste rijder van MV Agusta en werd dat jaar kampioen in de 250cc en de 500cc klasse.

In 1962 stopte Hocking abrupt met motorracen na het overlijden van zijn goede vriend Tom Phillis. Hij dacht dat autoracen veiliger was en stapte over naar de vier wielen. Ironisch genoeg verongelukte Hocking later dat jaar in de Grand Prix van Natal.

 

Mike Hailwood, Wereldkampioen 1962 t/m 1965

Hailwood is 10-voudig wereldkampioen in diverse klasses geworden. Na zijn carriere bij MV Agusta maakte hij een succesvolle overstap naar Honda waar hij diverse keren kampioen werd in de 250 en 350cc klasse met de roemruchte 6 cylinder Honda, zie pagina 250cc. Hij wordt gezien als de leermeester van Giacomo Agostini die na zijn vertrek 1e coureur bij MV augusta werd.

Op 40 jarige leeftijd kwam Mike samen met zijn 9 jarig dochtertje op tragische wijze om het leven bij een auto ongeluk waarbij ook zijn zoontje ernstig gewond raakte.

 

Halverwege 1965 werd de zware en log sturende 4 cylinder vervangen door een opgeboorde 350cc 3 cylinder welke ranker en en makkelijker te sturen was.