Van Veen Kreidler  - Protar 1:9

 Wereldkampioen 1971 en 1973

Coureur: Jan de Vries, Ned,

geboren 5 januari 1944.

Overleden 14 januari 2021.

 

Algemene  info vindt u onderaan deze pagina.

 

 

Algemene info

In deze jaren behoorde Jan de Vries op de Van Veen Kreidler en Angel Niëto op de Derbie tot de absolute top in de 50cc klasse en hebben zij menige wedstrijd op het scherpst van de snede uitgevochten. In 1969 en 1970 zat kreidler al dicht op het wereldkampioenschap. Na het vertrek van Aalt Toersen in 1970 werd Jan de Vries 1e man in het team.  2e man werd Jos Schurgers. In de winter van 70/71 had het  team met de technici Jörg Möller en Jaap Voskamp de kreidler geheel verbeterd. Frame, motorblok en kuip. Alles was verbeterd voor het seizoen 1971. De 1e GP  werd verreden op de Salzburgring en Jan  reed met startnummer 53. ( Zie 1e album hierboven ) Hij won deze race met ruim een minuut voorsprong op zijn naaste belager op de 2e plaats, Angel Niëto. De toon was gezet. 

De beslissing in het wereldkampioenschap viel pas in de laatste GP.  Uitgerekend in Spanje, de thuishaven van Angel Nieto. Derbie had voor deze GP extra rijders ingezet om Nieto te steunen. Henk van Veen ( Importeur en teambaas van kreidler NL ) antwoordde hierop door extra kreidlers ter beschikking te stellen aan onder meer Barry Sheene en Jarno Saarinen. Nieto moest deze race winnen om zijn wereldkampioenschap te prolongeren en de druk werd hem mogelijk te veel want in de eerste ronde ging hij al meerdere keren in de fout en ging onderuit. Jan de vries won de race en zijn wereldkampioenschap was een feit. In 1972 eindigde Angel Niëto en Jan de Vries met een gelijk puntenaaantal, ook het aantal overwinningen en 2e plaatsen was exact gelijk waardoor de totaaltijd van de gereden wedstrijden opgeteld werd en in het voordeel van Angel Nieto uit viel.

Kreidler Duitsland stopte met de racerij en Henk van Veen besloot op eigen kracht met een klein team door te gaan. Angel Niëto en Derbie trokken zich ook terug uit de 50cc.

In 1973 was de van Veen Kreidler supersnel en Jan de Vries won bijna alle GP's en werd onbedreigd wereldkampioen. Later zou hij verklaren dat hij Niëto wel gemist had omdat hij te weinig tegenstand had gehad. Daarmee viel voor Jan ook de uitdaging voor een nieuw seizoen weg en stopte met actief racen. Hij was in dienst bij Henk van Veen en ging zich nu uitsluitend bemoeien met technische zaken en teambegeleiding. Voor 1974 werd Henk van Kessel de 1e coureur bij Kreidler en werd opnieuw het wereldkampioenschap behaald. Henk van Veen vond het nu ook welletjes en stopte met de raceafdeling. De kreidlers gingen in de verkoop naar het buitenland (onder andere Angel Niëto) en er zijn geen Nederlandse successen meer behaald.

 

Destijds was Jaap Zwaal de importeur in Nederland van de Protar bouwmodellen onder de naam Hobbimex. na het behaalde wereldkampioenschap van Jan de Vries kwam van Zwaal met een oproep in het motorblad voor alle modelbouwers. Hij wilde Protar ervan overtuigen om de van Veen Kreidler te bouwen en vroeg aan motorrijdend nederland om een briefkaart in te sturen om Provini te laten zien dat er veel belangstelling bestond voor het model van deze kreidler. Dat was koren op mijn molen en heb direct getekend en een kaart ingestuurd. ( Zie tevens pagina "Historisch Nieuws" ) Twee  jaar later werd er een postpakket bij mijn ouders thuis afgeleverd voor mij. Ik verwachtte niets. Groot was mijn verrassing dat ik uitgeloot was en als een van de eersten de bouwdoos mocht ontvangen van deze legendarische machine. In 2014 was het model wel aan een renovatie toe en heb ik hem zo goed als kon ontmanteld en gerestaureerd. Nieuwe decals gemaakt en het resultaat staat hierboven in het 2e album afgebeeld met startnummer 1.