Yamaha  -  Boet van Dulmen

In dit fotoverslag zal ik alleen opmerkingen toevoegen waar ik afwijk van het bouwpakket.

 

BOET VAN DULMEN

Na de bouw van de modellen van Wil Hartog en Jack Middelburg kon het niet uitblijven dat ik ook Boet van Dulmen zou betrekken bij ......

"DE GROTE DRIE"

Het liefst had ik Boet op zijn lievelingsmotor, de Yamaha 750 OW 31, gemaakt. Maar van dat model bestaat geen bouwpakket. Samen met Middelburg reed hij in het Team Sarome op de TZ500. Dat model had ik al gemaakt voor Middelburg en dan zouden zij bijna identiek zijn. Ik wil duidelijk onderscheid maken tussen de modellen. Daarna heeft Boet gereden op de Yamaha OW53 (de laatste 4 cyl in lijn) en de OW60  (2e generatie 4 cyl Square). 

 

Van de OW60 bestaat geen model. Wel van de OW70 en die verschilt optisch gezien niet veel met de OW60. Deze gaat dus als kloon dienen.

 

Klik op de foto's voor vergroting.

 

De originele decal set. Deze is van slechte kwaliteit, scheurt snel en is bijna niet te corrigeren. Ik gebruik hem dus niet.

 

Eigen decals gemaakt met alle aanpassingen voor de uitvoering van Boet zijn  motor.

 

Na het bodywerk wit gespoten te hebben de rode vlakken ook gespoten in plaats van decals.

 

De nieuwe decals in de uitvoering van Boet van Dulmen aangebracht.

 

De binnenzijde van de kuip en het zitje nog afwerken an daarna alle delen  afwerken met  blanke lak.

 

De 7-spaaks velgen die bij dit model geleverd worden zijn vervangen voor de 5-spaaks waar Boet mee reed.

 

De motor is af, de kuip wordt later gemonteerd.

 

Nu eerst de figuur van Boet van Dulmen pas maken op de motor.

 

 

Verder met de rijders figuur van Boet van Dulmen

 

Iedereen die Boet heeft zien rijden kent zijn specifieke rijders eigenschap door met de ellebogen naar buiten gericht te rijden.

Het model moet dus aangepast worden. Om de zit goed te krijgen moet het lijf iets verlengd worden en de stand van de armen naar buiten gericht worden. Diverse malen passen om een zo natuurlijk mogelijke houding te krijgen.

 

Armen bij de schouder aanpassen. De stand van de handen op de handvatten is ook aangepast om een natuurlijk beeld te krijgen.

 

Om het hoofd in de juiste positie te krijgen moet de nek opgebouwd worden.

 

Het hoofd is klaar. Alle decals zijn zelf gemaakt.

Het vizier wordt na montage op de romp als laatste gemonteerd.

 

De nek is opgebouwd. Het boven en onderlijf sluiten niet goed aan. Daar wordt een klein stukje tussen gezet. Daarna kan het schuurwerk beginnen.

 

Dit model wordt in de wheely stand uitgevoerd. Zelf een standaard ontwikkeld waarmee ik de hellingshoek van de motor kan aanpassen.

 

Na het schuurwerk het figuur wit gespoten en vervolgens de rode vlakken aangebracht.

 

Daarna is het tijd voor de decals.

Dat was een lastig klusje maar hij begint op Boet te lijken.

Nu het hoofd nog en dan kan hij op de motor.

 

 

Het model is klaar en u kunt via onderstaande link naar het eindresultaat